آغاز محاکمه متهم ۹۶ ساله اردوگاه مرگ نازی‌ها

ایرمگارد فوشنر متهم شده در قتل بیش از ۱۱ هزار نفر مشارکت داشته است

در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف، ۶۵ هزار نفر از گرسنگی و بیماری یا در اتاق گاز جان باختند - VALERY HACHE / AFP

یک زن ۹۶ ساله که ماه گذشته پیش از جلسه دادگاه به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی در جنگ جهانی دوم فرار کرده بود و اندکی بعد دستگیر شد، سرانجام روز سه‌شنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر)، در شهر ایتسهو در شمال آلمان، مقابل قاضی حاضر شد.

ایرمگارد فوشنر متهم است در ۱۸ سالگی وقتی در فاصله سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف ماشین‌نویس بوده، در قتل بیش از ۱۱ هزار نفر مشارکت داشته است.

خانم فوشنر که ماسک سفیدی زده بود و روسری را تا بالای چشم‌هایش پایین کشیده بود، در میان تمهیدهای امنیتی سنگین، با صندلی چرخ‌دار، داخل اتاق دادگاه آورده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فوشنر ماه گذشته وقتی به‌مدت چند ساعت فراری بود و در جلسه دادگاه ۳۰ سپتامبر حاضر نشد، تیتر خبرهای بین‌المللی شد. او همان روز در نزدیکی شهر هامبورگ بازداشت شد.

پیچیدگی قضیه وقتی بیشتر می‌شود که هرچند خانم فوشنر ۹۶ ساله است، به‌دلیل سنش هنگام ارتکاب جرایم مورد ادعا، در دادگاه نوجوانان محاکمه خواهد شد.

در فاصله سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵، در اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف در نزدیکی گدانسک واقع در لهستان امروزی، ۶۵ هزار نفر از گرسنگی و بیماری یا در اتاق گاز جان باختند. این قربانیان اسرای جنگی و یهودی‌هایی بودند که در جریان کارزار مرگ نازی‌ها دستگیر شده بودند.

او تازه‌ترین مورد از نود ساله‌‌هایی است که به جرایم مرتبط با نازی‌ها متهم می‌شوند. برخی این را به چشم شتاب دادستان‌ها می‌بینند تا از آخرین فرصت استفاده کنند و از اجرای عدالت برای قربانیان شماری از بدترین کشتارهای جمعی تاریخ مطمئن شوند.

© The Independent