وزارت بهداشت ایران تیم واکنش سریع کرونا را منحل کرد

هشدار درباره «طغیان مجدد کرونا» هم‌زمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

تعداد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در ایران شش میلیون نفر است و تاکنون ۶۵ درصد آنان واکسن تزریق کرده‌اند- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه ۲۶ مهر ۱۸۱ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۱ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. تاکنون کمی بیش از ۲۵ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و نزدیک به پنج هزار نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند. آمارهای ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر در ایران همچنان بالا است و متخصصان درباره آغاز موج ششم کرونا هشدار داده‌اند. با این‌ حال وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت، برای بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس دستور ابراهیم رئیسی خیز برداشته‌اند. همچنین وزارت بهداشت در اقدامی بی‌سروصدا «تیم واکنش سریع کرونا» را منحل کرده است؛ بدون اینکه علت این انحلال را اعلام کند.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که ریاست تیم واکنش سریع کرونا را بر عهده داشت، با بیان اینکه علت انحلال به آنان اعلام نشده، به خبرگزاری ایسنا گفته است: «این اتفاق معایبی به دنبال خواهد داشت، مانند آنکه آغاز موج ششم کرونا را پیش‌بینی می‌کنیم اما نمی‌دانیم کانون‌های آن کدام مناطق‌اند و چه باید کرد و حتی در این زمینه تحلیلی از وضعیت نداریم تا بتوانیم برای جلوگیری از بروز طغیان‌ها تمهیدات لازم را اتخاذ کنیم.» به گفته حمید سوری، یکی اجزای مهم در «مدیریت اپیدمی‌ها» وجود تیم واکنش سریع است و جامعه‌ای که از این فرصت استفاده نکند، مدیریتش با مشکل مواجه می‌شود.

سوری گفت: «پس از انحلال تیم واکنش سریع، درباره علل این اتفاق با وزارت بهداشت نامه‌نگاری‌ کردیم اما پاسخی نگرفتیم و با ما خداحافظی کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اپیدمیولوژیست ورود سویه‌های جدید به ایران را محتمل دانست ولی درعین‌ حال گفت: «از آنجا که ما خیلی سویه‌های ویروس را غربالگری نمی‌کنیم، نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم سویه‌های جدید تا چه میزان وجود دارند و گسترش یافته‌اند.»

سوری همچنین از «طغیان مجدد کرونا» در برخی استان‌های ایران خبر داد و با اشاره به اینکه شرایط کرونا در ایران «تا حدودی نگران‌کننده» است، گفت: «زمان وقوع موج بعدی به رفتار ما با ویروس بستگی دارد. مردم باید متوجه باشند که شرایط عادی نیست و مسئولان هم باید متوجه باشند که با وجود اینکه واکسیناسیون عامل مهمی در مدیریت همه‌گیری است، به‌تنهایی کافی نیست و هنوز زود است که بخواهیم درباره شرایط عادی همه‌گیری صحبت کنیم یا فکر کنیم می‌توان پایان  همه‌گیری را جشن گرفت.»

اشاره او به سخنان بهرام عین‌اللهی بود که پیش‌تر مدعی شد به‌زودی پایان کرونا را در ایران جشن می‌گیریم. به گفته سوری، تصور اتمام کرونا سبب می‌شود جامعه به غفلتی تکراری دچار شود و به همین دلیل تعداد موج‌ها زیاد باشد.

حمید سوری بدون اینکه مستقیما به تعداد مسافران اربعین اشاره کند، گفت: «در مدت اخیر، استان‌های غربی رفت‌وآمدهای بیشتری داشتند و همین سبب شده است که تعداد بستری‌ها افزایش یابد.»

پیش‌تر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز درباره شیوع موج ششم کرونا هشدار داده بود. او با بیان اینکه گردش ویروس و بروز بیماری در ایران همچنان بالا است، گفته بود: «بازگشایی‌ها باید در کنار سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، بدون عجله و با برنامه‌ریزی‌ انجام شود.»

با وجود این هشدارها، مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مراکز آموزشی پافشاری می‌کنند. در آخرین خبر، علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد مدارسی که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها زیر ۳۰۰ نفر است، از اول آبان به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند. او همچنین خبر داد که مدارس با ظرفیت بالای ۳۰۰ دانش‌آموز نیز که تعداد دانش‌آموزان محصل در آن‌ها پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، از نیمه دوم آبان باز می‌شوند.

بازگشایی مدارس علاوه بر اینکه می‌تواند چرخه انتقال بیماری را گسترش دهد، برای کودکان نیز خطراتی به همراه دارد. به‌خصوص اینکه سویه دلتای ویروس کرونا بسیاری از کودکان را نیز مبتلا کرد و از میان آنان قربانی هم گرفت.

بر اساس اعلام اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در ایران شش میلیون نفر است و تاکنون ۶۵ درصد آنان واکسن تزریق کرده‌اند. اگرچه آموزش و پرورش اعلام کرده است که واکسیناسیون دانش‌آموزان اختیاری است، اعلام خبر بازگشایی مدارس باعث شده بسیاری از خانواده‌ها برای واکسیناسیون فرزند خود اقدام کنند تا هم سلامت آنان تضمین شود و هم از آموزش عقب نمانند.

این اقدام آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت در حالی انجام شد که درباره واکسیناسیون کودکان با واکسن‌هایی مثل سینوفارم همچنان ابهام‌هایی وجود دارد. زهره الهیان، نماینده مجلس، روز یکشنبه، ۲۵ مهر، از دولت خواست درباره شتاب‌زدگی واکسیناسیون دانش‌آموزان پاسخ دهد.

او در جلسه علنی مجلس، در تذکری به وزیر بهداشت گفت: «واکسیناسیون دانش‌آموزان و افراد زیر ۱۸ سال آغاز شده و به نظر حرکت شتاب‌زده‌ای در حال انجام است. آیا سازمان بهداشت جهانی اسناد بالینی تایید واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را منتشر کرده و آیا مقالات و داده‌هایی که به واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال پرداخته، تایید شده است؟ و سوال دیگر اینکه چند کشور واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را شروع کرده‌اند؟»

آموزش و پرورش به دلیل ناکارآمدی و تجربه ناموفق در آموزش آنلاین، بر بازگشایی حضوری مدارس اصرار می‌ورزد. سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش، نیز به این موضوع اعتراف کرده است. او روز دوشنبه، ۲۶ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «اینکه اصرار داریم امسال آموزش‌ها حضوری شود به دلیل افتی است که در نظام یادگیری-یاددهی ایجاد شده است.»

اگرچه مقام‌های آموزش و پرورش ادعا می‌کنند برای دانش‌آموزان محروم امکانات ویژه‌ای تدارک دیده‌اند، آمارها نشان می‌دهد که در سال تحصیلی گذشته بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلیل نداشتن گوشی تلفن هوشمند و اینترنت به آموزش آنلاین دسترسی نداشتند و از تحصیل بازماندند. بازگشایی شتاب‌زده مراکز آموزشی آن هم در شرایطی که فقط ۲۵ میلیون نفر از جامعه ۸۵ میلیونی ایرانی واکسینه شده‌اند، خطر ابتلای کودکان و انتقال بیماری را به همراه دارد. چنانچه در ایران هم از زمستان ۱۳۹۹ همچون بسیاری کشورهای دیگر واکسیناسیون عمومی بهنگام آغاز می‌شد، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جامعه واکسینه شده بودند و مراکز آموزشی نیز می‌توانستند بازگشایی شوند اما فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر و تکیه بر وعده واکسن‌ داخلی، شرایط کنونی را رقم زد؛ به طوری‌ که دانش‌آموزان و دانشجویان در صورت رفتن به مدرسه و دانشگاه با خطر ابتلا به بیماری مواجه می‌شوند و در صورت نرفتن نیز از آموزش عقب می‌مانند.