واردات فایزر منتفی شد؛ زنان باردار سینوفارم بزنند

معاونت بهداشتِ وزارت بهداشت ایران خواسته بود برای واکسیناسیون زنان باردار واکسن فایزر وارد شود

وزارت بهداشت از زنان باردار خواست واکسن‌ سینوفارم چینی تزریق کنند - ایرنا

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای واردات واکسن فایزر تصمیمی اتخاذ نشده است. وزارت بهداشت از زنان باردار خواست واکسن‌ سینوفارم چینی تزریق کنند. این وزارتخانه پیش‌تر اعلام کرده بود که قرارداد خرید دو میلیون دوز واکسن فایزر از کشور بلژیک نهایی شده است و این واکسن‌ها به‌عنوان دوز سوم به کادر درمان و نیز زنان باردار تزریق می‌شود.

حدود هشت ماه بعد از فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی، وقتی‌ انتقادها از حکومت بالا گرفت، زمزمه‌هایی درباره واردات واکسن‌ فایزر به ایران شنیده ‌شد. نخستین بار، کیانوش جهانپور، سرپرست وقت مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، این موضوع را مطرح کرد و گفت که برای واردات واکسن فایزر منعی وجود ندارد اما کشور مبدا نباید انگلیس یا آمریکا باشد. این گفته‌ او را دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم در روزهای بعد تکرار کردند تا اینکه اواخر شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد قرارداد خرید دو میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن فایزر از کشور بلژیک نهایی شده است و به‌زودی به ایران وارد می‌شود؛ روز ۳۱ شهریور نیز سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از واکسن فایزر در ایران را صادر کرد.

روز دوم مهرماه بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در جریان بازدید از بیمارستانی در دهلران گفت که واکسن فایزر به تعداد محدود برای تزریق به زنان باردار به کشور وارد می‌شود و به افراد دیگر نمی‌رسد. هم‌زمان، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز گفت که پس از واکسیناسیون زنان باردار، مازاد واکسن‌های فایزر به‌عنوان دوز تقویت‌کننده به کادر درمان تزریق می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا کمتر از یک هفته بعد از وعده وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای واردات واکسن فایزر تصمیمی وجود ندارد. این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود قرارداد خرید دو میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن فایزر و پنج میلیون دوز واکسن جانسون‌اند جانسون نهایی شده است.

اگرچه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از کمیته ملی واکسیناسیون خواسته بود  با واردات واکسن فایزر برای واکسیناسیون زنان باردار موافقت کند، اطلاعیه جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که این موضوع به کمیته ملی کرونا ارجاع داده شده است و اعضای این کمیته با «اجماع» به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون این گروه با واکسن سینوفارم ادامه یابد.

در این اطلاعیه ادعا شده است که واکسن سینوفارم «یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا» است و اعضای کمیته علمی کرونا با «تکیه بر شواهد علمی معتبر» به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شده است که واکسن‌ سینوفارم چینی هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا تایید نشده است و برخی کشورها که شهروندان خود را با سینوفارم واکسینه کرده‌‌اند، با توجه افزایش تردیدها درباره کارایی این واکسن، تزریق دوز سوم و تقویت‌کننده با یکی از واکسن‌های مورد تایید جهانی را آغاز کرده‌اند.

پیش‌تر سرویس سلامت همگانی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) به زنان باردار توصیه کرده بود یکی از واکسن‌های فایزر یا مدرنا را که عوارض کمتری داشته‌اند، تزریق کنند.

در ایران نیز دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، گفته بود که از واکسن‌های موجود در ایران تنها تاثیر واکسن آسترازنکا بر زنان باردار بررسی شده است. او تاکید کرده بود که تا رسیدن به شواهد متقن مبنی بر اثبات بی‌ضرر بودن واکسن‌های موجود در ایران، تزریق این‌ واکسن‌ها را به زنان باردار توصیه نمی‌کند.