معاون ازبک‌تبار نخست‌وزیر طالبان، در راس یک هیئت به ازبکستان رفت

ازبکستان بیشترین تعامل و روابط را در دو ماه اخیر و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان با طالبان داشته است

ازبکستان بی‌توجه به ماهیت کابینه طالبان، تماس و تعامل خود با این گروه را در بخش‌های مختلف گسترش داده است - عکس از صفحه تلویزیون ملی افغانستان در توییتر - RTA Pashto

هیئتی از کابینه گروه طالبان، پیش از ظهر امروز، شنبه ۲۴ مهر، راهی شهر ترمذ ازبکستان شدند. گفته می‌شود هدف از این سفر ملاقات با معاون نخست‌وزیر ازبکستان و صحبت در مورد همکاری‌های دوجانبه میان طالبان و ازبکستان در عرصه‌های مختلف از جمله تجارت است.

این هیئت که متشکل از چندین عضو کابینه دولت طالبان از جمله وزیر تحصیلات، وزیر اقتصاد، رئیس بانک ملی، رئیس شرکت برق‌رسانی برشنا و نمایندگان نهادهای خصوصی است از طرف مولوی عبدالسلام حنفی، تنها فرد ازبک‌تبار در کابینه طالبان رهبری می‌شود.

ازبکستان از جمله کشورهایی است که بیشترین تعامل و روابط را در دو ماه اخیر و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان با طالبان داشته است. عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان و الهام محکم‌اُف وزیر هوانوردی ازبکستان، توره بابالوف والی ولایت سرخان‌دریا و چندتن از مشاوران رئیس‌جمهوری ازبکستان از جمله مقام‌های این کشورند که در دو ماه اخیر به افغانستان سفر و با اعضای کابینه طالبان دیدار کردند.

انعام‌الله سمنگانی، از سخنگویان طالبان و فرد نزدیک به مولوی عبدالسلام حنفی که در ترکیب هیئت طالبان به ازبکستان رفته است، در فرودگاه بین‌المللی کابل به خبرنگاران گفت که در این سفر یک روزه، تلاش می‌شود تا سطح همکاری و تعامل میان دو کشور افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان با ازبکستان مرزی طولانی دارد و بندر تجارتی حیرتان در استان بلخ که از مهم‌ترین منابع عایداتی این کشور شمرده می‌شود، در مرز با شهر ترمذ ازبکستان واقع شده است. در یک ماه اخیر و پس از سفر مقامات عالی‌رتبه ازبکستان به افغانستان، سطح معاملات تجاری در این بندر افزایش یافته است و بسیاری از شرکت‌های تجاری ازبکستان که از طریق بندر تجاری حیرتان به افغانستان مواد مختلف تجاری از جمله مواد خوراکی وارد می‌کنند، فعالیتشان را از سر گرفته‌اند.

برخلاف برخی از کشورهای همسایه افغانستان از جمله تاجیکستان که مقامات آن بارها از عملکرد قومی طالبان در تشکیل دولت انتقاد کرده‌اند، ازبکستان بی‌توجه به ماهیت کابینه طالبان، تماس و تعامل خود با این گروه را در بخش‌های مختلف گسترش داده است.

یکی از اعضای هیئت طالبان در سفر به ازبکستان، رئیس اداره برق‌رسانی «برشنا» است و احتمالا تفاهم جدیدی در زمینه تامین برق مورد نیاز افغانستان از ازبکستان، با مقامات اداره انرژی آن کشور صورت می‌گیرد.

۳۰۰ میگاوات برق مورد نیاز افغانستان از ازبکستان وارد می‌شود و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و پرداخت نشدن هزینه برق وارداتی در چند ماه اخیر، شرکت برق‌رسانی افغانستان از احتمال قطع شدن برق وارداتی ازبکستان خبر داده بود. این نگرانی پس از سفر وزیر خارجه ازبکستان به کابل که در تاریخ هفتم اکتبر انجام شد، رفع شد. برق وارداتی ازبکستان، بخش‌هایی از کابل و شهرهای شمال افغانستان از جمله مزارشریف را پوشش می‌دهد.