اورشلیم‌پست: موضع آمریکا درقبال ایران به اسرائیل نزدیک‌تر شده است

«ابتدا دولت جدید اسرائیل موضع خود را کمی به واشینگتن نزدیک کرد، اما حالا دولت بایدن است که به‌سوی اسرائیل حرکت می‌کند»

بلینکن در نشست خبری با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود اعلام کرد درصورت شکست دیپلماسی با ایران، ایالات متحده آماده است تا به سراغ گزینه‌های دیگر برود- Andrew Harnik / POOL / AFP

به نوشته اورشلیم‌پست، در طول حدود ۹ ماهی که از دوره ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده می‌گذرد، رویکرد دو کشور اسرائیل و آمریکا درقبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، هرگز به‌اندازه امروز با یکدیگر هماهنگ نبوده است. 

اورشلیم‌پست در گزارشی تحلیلی که روز پنجشنبه، ۲۲ مهرماه منتشر کرد، جهت‌گیری‌ها پس از نشست سه‌جانبه آنتونی‌ بلینکن، یائیر لاپید و شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزرای خارجه آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی در هفته جاری را مصداقی از این هماهنگی دانست. 

بلینکن در نشست خبری پس از دیدار با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود اعلام کرد که درصورت شکست «مسیر دیپلماسی» با ایران، «آماده‌ایم همان‌طور که وزیر خارجه اسرائيل گفت، به گزینه‌های دیگر روی آوریم.»

بنابراین گزارش، ابتدا اسرائیل موضع خود در قبال ایران را کمی به واشینگتن نزدیک کرد، اما حالا دولت بایدن است که به‌سمت اسرائیل حرکت می‌کند. 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و یائیر لاپید، با آغاز کار دولت جدید در ماه ژوئن، تصمیم گرفتند تا سیاست ناموفق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین آن کشور، مبنی‌ بر امتناع از تعامل با دولت بایدن در جهت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را کنار بگذارند و مسیر تازه‌ای را امتحان کنند.

به نوشته اورشلیم‌پست، بخشی از این سیاست جدید، از همان ابتدای راه، پررنگ کردن بحث برنامه جایگزین (Plan B) برای واشینگتن و توجه به این پرسش بود که اگر مذاکرات نتواند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، ایالات متحده برای اطمینان از دست پیدا نکردن ایران به سلاح هسته‌‌ای چه کاری انجام خواهد داد؟ 

بیش از چهار ماه از توقف مذاکرات احیای برجام در وین می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران با وجود اعلام تمایل به ادامه مذاکرات، زمانی برای آن تعیین نکرده و در مقابل از فرصت برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم و افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، در این مدت، اسرائیل در کنار بررسی برنامه‌های مستقل خود برای مقابله با هسته‌ای شدن ایران، به‌طور دائم پرسش‌های خود درباره جایگزین احتمالی آن‌ها برای مذاکرات و مهلت بازگشت جمهوری اسلامی به میز مذاکره را با ایالات متحده مطرح کرده است. این پرسش‌ها در نشست‌های اخیر لاپید با بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز بار دیگر به میان آمده و به نوشته اورشلیم‌پست، پاسخ‌هایی را به میان کشیده است که اسرائیلی‌ها پیش از این از مقام‌های آمریکا نشنیده بودند.

با رنگ‌باختن چشم‌انداز به نتیجه‌رسیدن مذاکرات احیای برجام، اسرائیل همچنان مانند دوره ریاست‌جمهوری نتانیاهو، تحریم‌های سنگین علیه تهران را بهترین راه برای فشار آوردن به آن کشور به‌منظور کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌داند و در عین حال، ضمن روی میز داشتن یک گزینه نظامی معتبر، عملیات پنهانی علیه برنامه هسته‌ای ایران را نیز در نظر دارد.

آمریکایی‌ها هنوز ترجیح می‌دهند که مذاکرات با جمهوری اسلامی را به نتیجه برسانند، اما براساس این گزارش، سخنان روز چهارشنبه بلینکن و رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، نشان داد که آن‌ها به درک ضرورت تغییر برنامه‌ها در قبال ایران نزدیک شده‌اند.

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه هشدار داد که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و با تاکید بر این‌که آمریکا دیپلماسی را همچنان مؤثرترین راه برای حل این مسئله می‌داند، افزود، در‌صورتی‌که ایران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، به ‌گزینه‌های دیگر روی خواهند آورد.

همچنین بلینکن و مالی در سخنانی جداگانه اعلام کردند که ایالات متحده در مقابله با برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل متحد است.

به نوشته اورشلیم‌پست، سخنان و هشدارهای مشابه لاپید و بلینکن در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، می‌تواند نتیجه هماهنگی خوب میان آن‌ها و تیم‌هایشان باشد، اما باید به این نکته هم دقت کنیم که سخنان مشابه آن‌ها وقتی مطرح شده است که فرصت رو به پایان است و البته هنوز گزینه‌ای «دیگر» یعنی گزینه نظامی، موجود است.