وزیر خارجه آمریکا: اگر ایران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، ‌گزینه‌های دیگر را پیگیری می‌کنیم

«تمایلی از سوی ایران برای پیگیری دیپلماسی ندیده‌ایم»

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده -CLAUDIO CRUZ / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داد که زمان برای بازگشت ایران به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رو به اتمام است و تاکید کرد در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که بازگشت به توافق دیگر منافع آن را حاصل نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن در یک نشست خبری مشترک در واشینگتن با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود، با بیان این که ایالات متحده همچنان معتقد است دیپلماسی مؤثرترین راه برای حل این مساله است، گفت با این حال تمایلی از سوی ایران برای پیگیری دیپلماسی ندیده‌ایم.

وی گفت پاسخ ایران به تمایل ایالات متحده به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در وین «دلگرم‌کننده» نبوده است و افزود، ما اظهارات و اقدامات ایران را با دقت زیر نظر داریم و آماده‌ایم در صورتی که ایران این مسیر را تغییر دهد، ‌گزینه‌های دیگر را پیگیری کنیم.

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد، ما هر گزینه‌ای را برای رسیدگی به چالش ناشی از ایران در نظر می‌گیریم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز چهارشنبه گفت که آن کشور آماده است که در صورت تمایل نداشتن ایران به بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) همه گزینه‌های ممکن را در نظر بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، رابرت مالی در گفت‌وگویی مجازی با یک اندیشکده آمریکایی در واشنگتن گفت که اگر ایران مایل به بازگشت به پیروی از محدودیت‌های برجام نباشد، ما آماده خواهیم بود با این واقعیت متفاوت روبرو شویم که مجبوریم همه گزینه‌ها را برای تعیین تکلیف برنامه هسته‌ای ایران در نظر بگیریم.

وی در نشست بنیاد کارنِگی برای صلح بین‌الملل گفت که اگر ایران چیزی بیشتر از برجام بخواهد، آنگاه ما به توافقی متفاوت نیاز خواهیم داشت؛ به این که موضوع‌های متفاوتی را مطرح کنیم. وی در ادامه افزود: «ما فکر می‌کنیم که در این صورت باید امکان مذاکره بر سر چیزی قرص و محکم‌تر از برجام وجود داشته باشد.»

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بگوید که آمریکا باید بیش از مفاد توافق هسته‌ای بدهد و خودش کمتر، تاکید کرد که نظر واشنگتن این است بهترین راه، بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و سپس گفت‌وگو درباره راه‌های تقویت آن است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد که احتمال زیادی وجود دارد که ایران مسیر متفاوتی را انتخاب کند و ما باید با اسرائیل و سایر متحدانمان در منطقه هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. رابرت مالی همچنین اعلام کرد که در همین راستا، در چند روز آینده به عربستان سعودی، امارات متحد عربی، و قطر سفر خواهد کرد.

وی هدف از انجام این سفرها را گفت‌وگو با مقام‌های ارشد این کشورها درباره گزینه‌های ممکن در صورت شکست در دستیابی به هدف احیای برجام و بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از آن عنوان کرد.

شش دور مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در برجام انجام شده است، اما در خرداد امسال، به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و تشکیل دولت جدید، گفت‌وگوها متوقف شد. تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز مشخص نیست.

دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید که در حال بررسی محتوای مذاکرات انجام شده در دولت حسن روحانی است و پس از اتمام این روند و جمع‌بندی، به مذاکره باز خواهد گشت. آمریکا نیز می‌گوید که فرصت نامحدود نیست و با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، ممکن است بازگشت به برجام دیگر سودی نداشته باشد.