یک مقام امنیتی طالبان در انفجار مین در شرق افغانستان کشته شد

انفجار در یک خودرو نظامی طالبان در محله‌ کرهالی شهر اسعدآباد رخ داده است

تصویری از نیروهای طالبان -HOSHANG HASHIMI / AFP

انفجار مین کنار جاده‌ای در شهر اسعدآباد، مرکز استان کنر، در شرق افغانستان، جان یک مقام امنیتی طالبان را گرفت و ۱۱ تن دیگر، از جمله چهار عضو طالبان، را زخمی کرد. یک عضو ارشد طالبان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که فرمانده پلیس طالبان در شهرستان شیگل کشته و ۱۱ نفر هم مجروح شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از پزشکان بیمارستان کنر نوشته است که تمام مجروحان این رویداد که چهار تن از آنان اعضای طالبان و هفت تن دیگر افراد غیرنظامی‌اند، به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که انفجار قبل از ظهر پنجشنبه، در یک خودرو نظامی طالبان در محله‌ کرهالی شهر اسعدآباد رخ داده و تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

کنر یکی از استان‌های ناامن افغانستان و از مناطق تحت نفوذ داعش است. از سال ۲۰۱۵، پس از آنکه داعش شاخه خراسان در شرق افغانستان شکل گرفت، در این استان میان نیروهای دولت پیشین افغانستان و جنگجویان داعش درگیری‌های مرگباری رخ داده است.

در دو ماه اخیر و پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این نخستین حمله مرگبار به طالبان در این استان است. از استان ننگرهار در جوار کنر، به عنوان مرکز فعالیت‌های داعش نام برده می‌شود. در دو ماه اخیر، بیشترین حملات داعش به افراد طالبان در ننگرهار رخ داده و تلفات زیادی هم داشته است. در این مدت، مسئولان محلی طالبان در ننگرهار بارها از بازداشت افراد وابسته به داعش که حملاتی را در این استان راه‌اندازی کرده‌ بودند، خبر دادند اما از نتایج تحقیق از این افراد و اینکه آنان چگونه این فعالیت‌ها را سازماندهی می‌کنند، چیزی گفته نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه داعش در افغانستان از جنگجویانی تشکیل شده است که قبلا در صفوف طالبان افغانستان و طالبان پاکستان می‌جنگیدند. پس از کشته شدن اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، در حمله هوایی نیروهای ناتو در داخل خاک پاکستان، گروه طالبان به چنددستگی دچار شد و در این فرصت، داعش پدید آمد. شماری از فرماندهان و جنگجویان ناراضی از ملا هیبت‌الله که پس از اخترمنصور به رهبری طالبان منصوب شد، گروه داعش را در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان ایجاد کردند و به‌سرعت فعالیت خود را به مناطق مختلف افغانستان گسترش دادند.

آخرین حمله داعش در شهر قندوز و به یک مسجد متعلق به شیعیان انجام شد و ۱۲۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جا گذاشت. این حمله روز هشتم اکتبر و هنگام ادای نماز جمعه که صدها تن در آن شرکت کرده بودند، رخ داد. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و با پخش عکسی از حمله‌کننده، او را «محمد الایغوری» معرفی کرد. گمان ‌می‌رود این فرد یکی از اویغورهای ایالت سین‌کیانگ چین باشد که در گروه حرکت اسلامی ترکستان شرقی، «ای‌ام‌یو» (IMU)، در افغانستان فعالیت می‌کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و ارتباط نزدیک چین با سران این گروه، اعضای حرکت اسلامی ترکستان شرقی که در شهرهای شمال و شمال‌شرق افغانستان فعالیت می‌کردند، احساس خطر کردند و از قرارگاه‌های خود متواری شدند. بر اساس گزارش منابعی از شمال افغانستان، بیشتر جنگجویان و فرماندهان حرکت اسلامی ترکستان شرقی به مناطق تحت نفوذ داعش رفته‌اند.