تیراندازی در تظاهرات حزب‌الله در بیروت چند کشته و زخمی بر جا گذاشت

حزب‌الله لبنان خواهان کنار گذاشتن قاضی پرونده انفجار بندر بیروت است، اما دادگاهی در لبنان به طارق بیطار اجازه داده به کارش ادامه دهد

تیراندازی در تظاهرات صبح امروز پنجشنبه، ۲۲ مهر، حزب‌الله لبنان و طرفداران این سازمان در بیروت علیه  طارق بیطار، قاضی رسیدگی‌کننده به پروند انفجار بندر بیروت، دست کم چهار کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت. هنوز آمار دقیق تلفات این تیراندازی اعلام نشده استږ

یک ویدیو از محل حادثه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد مسلح ناشناس در پشت سطل‌های زباله پنهان شده‌اند و به سمت اهدافی نامعلوم شلیک می‌کنند.

قرار است کمیته مرکزی امنیت داخلی لبنان برای رسیدگی به این تیراندازی ساعت یک بعداز ظهر امروز به وقت محلی تشکیل جلسه دهد.

بر اساس گزارش شبکه خبری المنار، وابسته به حزب الله، این تظاهرات برای آن برپا شده بود که «سیاسی شدن تحقیقات در مورد جنایت انفجار بندر بیروت رد و تصمیمات قاضی طارق بیطار و مداخله آمریکا در این پرونده محکوم شود.»

تنش بر سر نحوه رسیدگی به پرونده انفجار مهیب بندر بیروت بار دیگر در لبنان بالا گرفته است. حزب‌الله لبنان که متهم به دست داشتن در این انفجار است، قاضی طارق بیطار را به جانبداری در این پرونده و سیاسی‌کاری متهم می‌کند.

مخالفان حزب‌الله در مقابل، این سازمان را به کارشکنی در انجام تحقیقات متهم می‌کنند.

به گزارش المنار، ارتش لبنان نیروهای کمکی را به محل حادثه اعزام کرده است. به گزارش تلویزیون المیادین وابسته به حزب الله، نیز دست کم چهار مرد مسلح از ساختمانی در منطقه تایونه بیروت به سمت معترضان تیراندازی کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این تیراندازی را بر عهده نگرفته است.

تیراندازی به تظاهرات حزب‌الله در حالی رخ داده که نگرانی‌ها از خشونت‌های فرقه‌ای در لبنان افزایش یافته است. روزنامه‌های لبنانی در تیترهای اصلی امروز خود نسبت به سقوط دولت و به راه افتادن خشونت‌های خیابانی هشدار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات حزب‌الله لبنان علیه قاضی طارق بیطار به رغم آن صورت گرفت که دادگاهی در لبنان صبح امروز پنجشنبه، آخرین شکایت حقوقی علیه او را رد کرد و به قاضی بیطار اجازه داد که کار خود را از سر گیرد.

علی حسن خلیل، یک نماینده متحد حزب‌الله در پارلمان لبنان، این شکایت را پس از صدور دستور بازداشت بیطار علیه وی به منظور بازجویی از او در پرونده انفجار بندر بیروت ثبت کرده بود.

او روز سه‌شنبه به المیادین گفته بود: «تحقیقات بیطار غیرقانونی است و از بسیاری از پروتکل هایی که باید رعایت شود پیشی گرفته است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، نیز روز دوشنبه به بیطار حمله کرده و گفته بود که قاضی از پرونده برای اهداف سیاسی استفاده می کند و نمی خواهد به حقیقت انفجار دست یابد.

روز چهارشنبه نیز حسن فضل الله، یک نماینده دیگر حزب‌الله  در پارلمان لبنان، آمریکا را به مداخله در تحقیقات مربوط به پرونده انفجار بندر بیروت متهم کرد.

منابع نزدیک به حزب الله  به تلویزیون الجدید لبنان گفتند که بیطار خود را آماده می کند تا مستقیماً حزب‌الله را به عنوان مسئول انفجار بندر بیروت متهم کند.

این منابع افزودند که اگر مسئولیت این پرونده از بیطار گرفته نشود، حزب‌الله از دولت خارج خواهد شد.

در مقابل، سمیر جعجع، یکی از مخالفان مسیحی حزب‌الله ، از «مردم آزاد لبنان» خواست در صورت تلاش مخالفان بیطار برای اعمال اراده خود با زور، خود را برای اعتصاب عمومی مسالمت‌آمیز آماده کنند.

خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت نیز در مورد برکناری طارق بیطار و یا ایجاد رعب و وحشت در او هشدار داده و از مقامات لبنان خواسته‌‌اند که از مداخله در کار قوه فضاییه خودداری کنند.

در انفجاری قوی، که از آن به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ یاد‌ می‌شود، در عصر روز ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲۰ نفر کشته، هفت هزار نفر مجروح، بیش از ۱۱۰ نفر مفقود و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

علت انفجار، نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن آمونیوم نیترات، بدون رعایت شرایط ایمنی لازم در گمرک بندر بیروت بود.

بیشتر از جهان