ادعای پوتین در بحبوحه بحران انرژی اروپا: روسیه گاز را سلاح خود نمی‌کند

یک سوم گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شود

برخی سیاستمداران اروپایی می‌گویند مسکو از بحران سوخت به‌مثابه اهرمی برای اعمال نفوذ استفاده می‌کند‌ـ Sergei GUNEYEV/SPUTNIK/ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت روسیه گاز را «سلاح» خود نمی‌کند و تاکید کرد برای کمک به اروپای دستخوش بحران انرژی آمادگی دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه در حالی این سخنان را گفته است که اتحادیه اروپا برای کمک به مقابله با افزایش سهمگین قیمت‌ها نشست اضطراری برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هم روز چهارشنبه ۲۱ مهر، خواهان افزایش سه برابری سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برای تثبیت بازار و مقابله با تغییر اقلیم شد.

بحران گاز اروپا این واقعیت را در کانون توجه قرار داد که یک‌سوم منابع گاز این منطقه از روسیه تامین می‌شود و به همین دلیل سیاست‌مداران اروپا مسکو را بابت عرضه ناکافی گاز ملامت می‌کنند.

اما پوتین در یک همایش انرژی در مسکو گفت بازار گاز به‌ویژه در اروپا متوازن یا پیش‌بینی‌پذیر نیست.

او همچنین مدعی شد روسیه طبق قرارداد به تعهداتش در قبال رساندن گاز به مشتریان عمل می‌کند و در صورت تقاضای سران کشورهای اروپایی، آمادگی افزایش گاز ارسالی را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین افزود: «پشت این گزافه‌گویی‌ها انگیزه‌های سیاسی وجود دارد و این حرف‌ها هیچ‌ پایه و اساسی ندارد.»

در حالی که اقتصاد کشورها از بحران همه‌گیری جهانی کووید بهبود یافته‌ است، تقاضا برای انرژی افزایش پیدا کرده و قیمت نفت، گاز و زغال‌سنگ شاد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای بوده است.

هم‌زمان، اختلاف میان روسیه و اروپا بر سر احداث خط لوله جدید نورد استریم ۲ برای رساندن گاز روسیه به آلمان بالا گرفته است.

این خط لوله احداث شده است، اما آغاز بهره‌برداری از آن نیازمند مجوز است و ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به‌علت نگرانی از افزایش وابستگی اروپا به روسیه مخالف بهره‌برداری از این خط لوله‌اند.

برخی سیاستمداران اروپایی می‌گویند مسکو از بحران سوخت به‌مثابه اهرمی برای اعمال نفوذ استفاده می‌کند، اتهامی که کرملین بارها رد کرده است.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه چارچوب اقدام‌های اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا برای مقابله با بحران انرژی را مشخص کرد، از جمله این اقدام‌ها بررسی طرح خرید مشترک گاز بود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز ۲۶ اکتبر در نشستی فوق‌العاده در مورد افزایش قیمت سوخت صحبت کنند.

کدری سیمسون، رئیس بخش سیاستگذاری انرژی اتحادیه اروپا، گفت: «تنها راه جداسازی کامل گاز از برق این است که دیگر از این سوخت برای تولید برق استفاده نکنیم.»

او گفت: «هدف اتحادیه اروپا در بلندمدت این است که انرژی‌های تجدیدپذیر را جانشین سوخت فسیلی کند.»

دفتر آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس اعلام کرده است جهان تا سال ۲۰۳۰، باید ۴ تریلیون دلار (۲.۹ تریلیون پوند)‌ــ سه برابر مبلغ فعلی‌ــ در بخش انرژی‌ پاک و زیرساخت‌‌ها سرمایه‌گذاری کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد و میزان گرمایش جهانی تا سال ۲۰۵۰، به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود و بدین ترتیب، امکان رسیدن به اهداف مقرر در پیمان اقلیمی پاریس ۲۰۱۵ فراهم شود.

این سازمان در گزارشی اعلام کرد  که میزان سرمایه‌گذاری جهانی برای تامین نیازهای آتی در بخش انرژی کافی نیست. این گزارش در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل در زمینه تغییر اقلیم موسوم به کاپ۲۶ (Cop26) منتشر شده است. این نشست از ۳۱ اکتبر در گلاسگو، اسکاتلند آغاز خواهد شد.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان