هشدار آمریکا به روسیه: موضوع گاز صادراتی به اروپا نباید سیاسی شود

مشکلات تأمین گاز از روسیه باعث شده تا اروپا به فکر خرید گاز مایع از کشورهای آسیایی بیفتد

روسیه مدعی است که برای افزایش گاز صادراتی به اروپا نیاز است تا خط لوله نورد استریم ۲ زودتر فعال شود -Thomas COEX / AFP

ولادیمیر پوتین متهم است که منابع مورد نیاز برای تأیید خط لوله نورد استریم ۲ را مسدود کرده است. در مقابل ایالات متحده به روسیه هشدار داد که از بحران گاز اروپا به‌عنوان «سلاح سیاسی» استفاده نکند. 

به نوشته دیلی میل، افزایش قیمت گاز در بریتانیا، در کنار تورم سرسام‌آور ناشی از همه‌گیری کرونا و کمبود زنجیره تأمین سوخت، هزینه زندگی در بریتانیا را به‌شدت افزایش می‌دهد. اگرچه بریتانیا از روسیه گاز نمی‌خرد، اما کمبود عرضه در اروپا، قیمت گاز در این قاره را افزایش می‌دهد و بر قیمت نهایی تولیدات اروپایی تأثیر می‌گذارد. موضوعی که به مصرف‌کنندگان بریتانیایی نیز ضربه می‌زند.

در همین راستا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از ملاقات با رهبران اروپایی در بروکسل، نسبت به احتمال افزایش قیمت گاز پس از پایان همه‌گیری کرونا، ابراز نگرانی کرد.

او گفت که روسیه سابقه استفاده از انرژی به‌عنوان «ابزار فشار» را دارد و ایالات متحده این نگرانی را دارد که عرضه با تقاضا تناسبی نداشته باشد.

کرملین سعی می‌کند تا با کاهش عرضه در بازار، قیمت گاز را افزایش دهد. موضوعی که اهمیت حرکت به سمت انرژی‌های جایگزین را بیش از پیش نشان می‌دهد. در مقابل، روسیه اروپایی‌ها را به داشتن نگاه کوتاه مدت به گاز روسیه متهم می‌کند و معتقد است که این موضوع امنیت تجاری روسیه را تأمین نمی‌کند.

پوتین مدعی است که بهبود شرایط اقتصادی و افزایش مصرف انرژی ناشی از آن باعث افزایش قیمت گاز در اروپا شده و ربطی به روسیه ندارد. او همچنین می‌گوید که گازپروم موظف است با نزدیک شدن فصل سرما ذخایر داخلی خود را تکمیل کند.

از سوی دیگر، روسیه مدعی است که برای افزایش گاز صادراتی به اروپا نیاز است تا خط لوله نورد استریم ۲ زودتر فعال شود. اما کارشناسان انرژی می‌گویند که روسیه هم اکنون ۴ خط گاز در اروپا دارد و می‌تواند با همان‌ها هم ظرفیت صادرات خود را افزایش دهد. اما نمی‌خواهد این کار را بکند تا اروپا را ناچار کند که خط «نورد استریم ۲» را زودتر فعال کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت که آغاز به کار نورد استریم ۲ کمک می‌کند تا بحران گاز اروپا سریع‌تر حل شود.

خط لوله چند میلیارد دلاری نورد استریم ۲  که در اوایل سال جاری تکمیل شد، گاز را از طریق آلمان به اروپا می‌رساند. این کار با دور زدن اوکراین و لهستان، اجرا می‌شود. این کار هر دو کشور را از درآمد ترانزیتی که در حال حاضر از آن بهره‌مند هستند، محروم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لهستان و اوکراین این اقدام روسیه را مجازات مسکو در برابر اتحاد آنها با غرب می‌دانند. اروپا در حال حاضر ۴۰ درصد گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند و آمریکا نیز قصد دارد تا در برابر استفاده سیاسی کرملین از گاز ایستادگی کند.

از طرف دیگر، فشار روسیه برای استفاده از نورد استریم ۲ از آن روست که این خط لوله از اوکراین گذر نمی‌کند و روسیه به دلیل تنش‌هایی که با اوکراین دارد، سعی دارد تا با دور زدن اوکراین، از پرداخت هزینه تزانزیت بگریزد. موضوعی که اروپایی‌ها پس از موضوع الحاق کریمه به خاک روسیه، روی آن حساس شده‌اند.

با این حال مسئله نیاز اروپا به گاز هم بحث بسیار مهمی است.

آلمان برای تأمین ۷۵ درصد از انرژی مورد نیاز خود به سوخت‌های فسیلی متکی است. این کشور پس از فاجعه فوکوشیما، برنامه هسته‌ای خود را از بین برده است. مرکل هم از انرژی جایگزین همواره حمایت کرده است.

روسیه در تلاش است تا قراردادهای طولانی مدت با اروپا امضا کند. با این حال این کشور نشان داده که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست. روسیه بارها در فصل سرما، علی‌رغم قرارداد پیشین گاز اوکراین را قطع کرده است تا کیف را راضی به پرداخت بیشتری بکند.

اتحادیه اروپا بیش از ۹۰ درصد انرژی خود را وارد می‌کند. با این حال شاید بتوان گفت تنها رهبر اروپایی که از پوتین حمایت کرده، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است. او گفت که سیاست‌های اروپا برای چرخش به سمت انرژی سبز باعث شده تا این مشکلات ایجاد شود.

روسیه تلاش کرده تا بر روی سیاست‌های سبز اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد. زیرا کاهش نیاز اروپا به انرژی وارداتی، پیش از همه بر روی روسیه و درآمد آن مؤثر است. از این رو روسیه در تلاش است تا اروپا را به گاز صادراتی خود وابسته نگه دارد.

قیمت گاز در اروپا به بیش از ۱۱۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که بیش از شش برابر قیمت آن در آغاز سال است. به دنبال اظهارات پوتین، قیمت‌ها روز پنجشنبه به ۱۰۴.۵۲ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافت. با این حال این رقم همچنان زیاد است.

مشکلات تأمین گاز از روسیه باعث شده تا اروپا به فکر خرید گاز مایع از کشورهای آسیایی باشد. همچنین انگیزه شرکت‌های اروپایی برای تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته است.

در واقع جنگ انرژی بین روسیه و اروپا باعث شده تا روند تغییر منابع انرژی افزایش یابد. موضوعی که شاید بیش از همه، به نفع محیط زیست باشد.

بیشتر از جهان