بازداشت یک ایرانی در ترکیه به اتهام تلاش برای ربودن یک نظامی سابق

«یک شهروند ایرانی و یک شهروند ترک در حال برنامه‌ریزی برای ربودن یک مقام نظامی سابق ایران و بازگرداندن او به ایران بوده‌اند»

پلیس ترکیه- BULENT KILIC / AFP

یک مقام ارشد دولت ترکیه روز چهارشنبه از بازداشت یک شهروند ایرانی و یک شهروند ترک به ظن آنچه «جاسوسی» در آن کشور عنوان شده است خبر داد.

خبرگزاری فرانسه از قول این مقام که هویتش را مشخص نکرده است گزارش داد که این دو متهم در حال برنامه‌ریزی برای ربودن یک مقام نظامی سابق ایران در استان وان در شرق ترکیه و بازگرداندن او به ایران بوده‌اند.

به گفته منبع این خبرگزاری، شش «همدست محلی» این دو متهم نیز در جریان عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی و پلیس ترکیه بازداشت شده‌اند.

این مقام دولت ترکیه هویت مظنونان به جاسوسی، همدستان آن‌ها، و فردی را که قرار بود ربوده شود، فاش نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‎خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی،  نیز در گزارشی در همین ارتباط نوشت عملیات مذکور ۲۴ سپتامبر امسال انجام شد و هویت فردی که متهمان قصد داشتند او را بربایند را «م.ا» معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، اعضای این شبکه به دستور افسران اطلاعاتی ایران به «م.ی» همسر «م.ا» پیشنهاد داده بودند به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار به ربودن «م.ا» کمک کند و او را تهدید کرده بودند در صورت رد پیشنهاد اعضای خانواده‌اش در ایران آسیب خواهند دید.

ترکیه و ایران به‌طور سنتی روابط اقتصادی نزدیکی با یکدیگر دارند، اما گاهی روابط سیاسی آن‌ها به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل منطقه‌ای، مانند جنگ سوریه، دچار تنش می‌شود.

ترکیه در ماه فوریه گذشته یکی از کارمندان کنسولگری ایران در استانبول را در ارتباط با تحقیقات مربوط به ترور یک منتقد حکومت ایران در ترکیه در سال ۲۰۱۹، به‌طور موقت بازداشت کرد.