آمریکا چهار تبعه ایران را در پیوند با نقشه ربودن مسیح علی‌نژاد تحریم کرد

چهار ایرانی تحریم شده عبارتند از علیرضا شاهوارقی فراهانی (مامور اطلاعاتی مقیم ایران)، محمد خاضعین، کیا صادقی و امید نوری

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مرکز واشینگتن-Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

آمریکا جمعه شب چهار مامور اطلاعاتی ایران را که در نقشه ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر آمریکایی-ایرانی دست داشتند، تحریم کرد.

آندریا گاکی، رئیس اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «نقشه آدم‌ربایی حکومت ایران نمونه دیگری از تلاش مستمر آن برای خاموش کردن هر صدای مخالفی است. هدف گرفتن ناراضیان در خارج نشان می‌دهد که سرکوب حکومتی بسیار فراتر از مرزهای ایران می‌رود.»

این تحریم‌ها، دارایی‌های چهار تبعه ایران را در آمریکا یا هر منطقه زیر نفوذ آن مسدود می‌کند و دادوستد میان آنها و هر شهروند آمریکایی را محدود می‌کند. غیرآمریکایی‌هایی هم که معاملات خاصی با آن چهار نفر بکنند، مشمول تحریم خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار ایرانی تحریم شده عبارتند از علیرضا شاهوارقی فراهانی (مامور اطلاعاتی مقیم ایران)، محمد خاضعین، کیا صادقی و امید نوری.

روز ۲۲ تیر ۱۴۰۰ (۱۳ ژوییه ۲۰۲۱)، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار جزئیات توطئه وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی ایران برای ربایش و انتقال مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان و خبرنگار ایرانی ساکن نیویورک، را منتشر کرد.

بر اساس آنچه این وزارتخانه و همچنین دادگستری نیویورک در رابطه با این توطئه اعلام کردند، چهار عضو ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به نام‌های علیرضا شاهواروقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری با همکاری یک ایرانی ساکن ایالات متحده آمریکا به نام نیلوفر بهادری‌فر، در حال برنامه‌ریزی برای ربایش مسیح علی‌نژاد در شهر نیویورک و انتقال او از طریق دریا به ونزوئلا بودند تا از آن‌جا به ایران منتقل شود.

کیفرخواست صادره دادستانی نیویورک جزئیاتی از اولین تلاش وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی برای ربایش یکی از مخالفانش در خاک آمریکا و انتقال او به ایران را ارائه داده است، عملیاتی  که به‌علت دانش کم عواملش و همچنین برتری اطلاعاتی ارگان‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا از جمله اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال) بر وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی شکست خورد و در انتها، به افشای هویت چهار نفر از مهم‌ترین اعضای وزارت اطلاعات در ایران و همچنین، بازداشت عامل پولشویی و پرداخت هزینه‌های عملیات‌های جاسوسی‌شان در خاک ایالات متحده آمریکا منجر شد.