لِگو علیه کلیشه‌های جنسیتی

کارزار «بگذارید اسباب‌بازی‌ها اسبابِ بازی باشند» در سال ۲۰۱۲ در بریتانیا به راه افتاد

لگو امیدوار است با پاک کردن کلیشه‌ها عوامل نابرابری را از بین ببرد-VALERIE MACON / AFP

بعد از آن که پژوهشی جهانی که به درخواست شرکت لِگو انجام شده بود دریافت که کودکان با کلیشه‌های جنسیتی تعبیه شده [در اسباب‌بازی‌ها] عقب نگه داشته می‌شوند، شرکت لِگو متعهد شد که اسباب‌بازی‌های خود را از کلیشه‌های جنسیتی پاک کند.

این پژوهش روی ۷۰۰۰ نفر از والدین و کودکان ۶ تا ۱۴ ساله در بریتانیا، آمریکا، چین، ژاپن، جمهوری چک، و روسیه صورت گرفت. محققان دریافتند که گرچه اعتماد به نفس دختران در حال رشد بود و مشتاقانه می‌خواستند در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها کاوش کنند، چنین امری درباره پسران صادق نبود.

این پژوهش دریافت که ۷۱ درصد از پسران هراس داشتند که اگر با آنچه «اسباب‌بازی دخترانه» توصیف می‌کردند بازی کنند، مورد تمسخر قرار بگیرند؛ دغدغه‌ای که والدین آن‌ها هم داشتند. ارزیابی آن‌ها همچنین روشن کرد که دختران در مقایسه با پسران پنج‌برابر بیشتر احتمال دارد که در حین بازی کردن، برقصند یا لباس‌های متفاوتی را امتحان کنند؛ و سه برابر بیشتر احتمال داشت که دختران پخت‌وپز را امتحان کنند، در حالی که پسران به فعالیت‌های ورزشی یا علمی، فناوری، مهندسی، و ریاضی تشویق می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی در مورد نحوه رفتار از کودکان پرسیده شد، ۸۲ درصد از دختران در مقایسه با ۷۱ درصد از پسران گفتند که عیبی ندارد که دختران فوتبال بازی کنند و پسران به تمرین رقص باله بروند. و از میان والدینی که در تحقیق شرکت کردند، ۸۹ درصد گفتند که بیشتر مهندسان را مرد در نظر می‌گیرند تا زن، و ۸۵درصد هم گفتند که دانشمندان و ورزشکاران را مرد تصور می‌کنند.

این تحقیق توسط موسسه جینا دیویس و به مناسبت روز جهانی دختران سازمان ملل متحد و شروع کارزار جدید لِگو با نام «آماده برای دختران» انجام شد که درصدد است از دخترانی که «جهان را با راه‌های خلاقانه خود برای حل مشکلات بازسازی می‌کنند» تقدیر کند.

جولیا گلدین، مدیر ارشد بازاریابی شرکت لگو، گفت: «فایده انجام بازی‌های مبتکرانه، یعنی اموری نظیر ایجاد اعتماد به نفس، خلاقیت، و مهارت‌های ارتباطی، برای همه کودکان احساس می‌شود، اما هنوز با کلیشه‌هایی قدیمی مواجه هستیم که برخی از فعالیت‌ها را فقط مناسب یک جنسیت خاص برچسب می‌زنند.»

او افزود: «ما در گروه لگو می‌دانیم که باید نقش خود را برای اصلاح این وضع ایفا کنیم و کارزار فعلی یکی از چند طرح ما است که اجرا خواهیم کرد تا درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کنیم و مطمئن شویم که اسباب‌بازی‌های لگو را تا حد ممکن فراگیر کنیم. تمام کودکان باید بتوانند به ظرفیت واقعی خلاقیت خود دست یابند.»

لگو دیگر برچسب «برای دختران» یا «برای پسران» به محصولات خود نمی‌زند و مشتریان دیگر نمی‌توانند اسباب‌بازی‌ها را بر اساس جنسیت در سایت آن شرکت جستجو کنند. لگو طی همکاری با موسسه جنسیت در رسانه جینا دیویس و یونیسف، اکنون متعهد شده است که محصولات و بازاریابی لگو «برای همه و فارغ از سوگیری جنسیتی و کلیشه‌های مضر موجود باشد.»

کارزار «بگذارید اسباب‌بازی‌ها اسبابِ بازی باشند» در سال ۲۰۱۲ در بریتانیا به راه افتاد تا سازندگان اسباب‌بازی را تشویق کند که در طراحی و تبلیغ اسباب‌بازی برای کودکان فراگیرتر باشند.

سَم سمِدِرز، مدیرعامل سابق فاوست سوسایتی، در سال ۲۰۱۸ به ایندیپندنت گفت: «کلیشه‌های جنسیتی ما را عقب نگه می‌دارد و این فرضیه‌ها را تقویت می‌کند که چه کسی کار خانه و مراقبت را انجام می‌دهد، نرینگی سمی ایجاد می‌کند، و زنان و دختران را در انتخاب مشاغلی که "خاص آن‌ها" تصور می‌شود محدود می‌کند و عقب نگه می‌دارد.»

او افزود: «با نابود کردن این کلیشه‌ها ما شروع به رفع دلیل بنیادین نابرابری‌هایی خواهیم کرد که موجب نامتوازن بودن درآمد میان جنسیت‌ها، زن‌ستیزی، و خشونت علیه زنان و دختران می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی