لگو برای نابینایان آجر بریل تولید می‌کند

این آجرها به نحوی ساخته شده‌اند که با سایر عروسک‌های لگو هماهنگی داشته باشند

Alexander NEMENOV / AFP

شرکت لگو اعلام کرده برای کودکان نابینا اسباب بازی با حروف «برِیل» همراه با نوار صدا برای دستور بازی تولید می‌کند.   

هدف این پروژه آزمایشی که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده، تشویق کودکان نابینا یا کم بینا برای «برخورداری از منافعی است که تجربه بازی خلاق با لگو در رشد دارد».

شرکت لگو در ارائه این اسباب بازی‌ها از متیو شیفرین، کارآفرین نابینا الهام گرفته است که سال‌ها طرفدار آجرهای بازی لگو بوده است.

شیفرین پیش از همکاری با لگو، آجرهای بازی لگو و الگوی استفاده از آنها را روی سیستمی آپلود می‌کرد که به او امکان می‌داد با کمک دوستش، لیلیا، آنها را با حروف بریل بخواند.

شیفرین می‌گوید: «او الفبای بریل را یاد گرفت که بتواند من را در علاقه شدیدم به لگو حمایت کند. بعد از آن، ساعت‌ها صرف ترجمه دستور بازی لگو به زبان بریل کرد».

سپس این کارآفرین سایتی به نام «لگو فوُر دِ بلایند» (لگو برای نابینایان) به راه انداخت و همراه با لیلیا دستور بازی با انواع لگو را به زبان بریل روی آن آپلود کرد.

شیفرین با دریافت «صدها ایمیل» که از او می‌خواست برای دسترسی بیشتر به بازی‌های لگو دستورالعمل‌های بیشتری آپلود کند، متوجه شد تقاضای بسیاری برای این کالا وجود دارد.  

او می‌گوید: «مشکل آن‌جا بود که مجبور می‌شدم تقاضای آنها را رد کنم چون تنها من و او، دونفر، بودیم که این برنامه را اداره می‌کردیم».

به دنبال این، شیفرین با بنیاد لگو تماس گرفت و پرسید آیا این شرکت علاقمند به تولید دستور بازی مبتنی بر پیام دیجیتالی برای عموم هست یا نه.

برنامه آزمایشی لگو شامل چهار نوار صدا و دستور بازی بریل است که می‌توان آن را به رایگان در سایت «لگو آدیُو اینستراکشنز» (دستور بازی شنیداری لگو)  استفاده کرد.

شرکت لگو می‌گوید: «دستورالعمل‌های بیشتری در راه تولید است که مرتبا  اضافه می‌شود».

لگو از متیو شیفرین که نخسیتن گام تولید اسباب بازی‌های سمعی و بریل را ممکن کرد، تشکر کرده است.

کاربری به نام متیو اَشتون، توئیت سپاس لگو را ریتوئیت کرده است: «با سپاس از مت، ما اکنون نخستین گام را در جهت تولید اسباب بازی‌هایی همراه با دستورالعمل سمعی و بریل برای کودکان نابینا یا کم بینا تولید کرده‌ایم. هر کودکی حق آن را دارد که بتواند بازی کند، بسازد و کشف کند».

شرکت لگو می‌گوید:«دستورالعمل‌های سمعی و بریل لگو به کودکان نابینا و کم بینا که به کار دستی و ذهنی علاقه دارند، امکان می‌دهد لذت ساختن با آجرهای لگو و غرور خلق اثری با دست‌هایشان را تجربه کنند».

«ما معتقدیم دستورالعمل‌های سمعی ممکن است برای کودکان بینا هم مفید بوده به روشن‌تر شدن دستور ساخت اشکال مختلف و معروف کمک کند».

چند کاربر توئیتر اقدام لگو را برای این تولید جدید ستوده‌اند.

یک کاربر نوشت:«تجلیل از گروه لگو برای این اقدام. نمی‌توانم تصور کنم برای شرکت منافع مالی داشته باشد اما این کار را کرده‌اند چون کاری درست است. امکان دسترسی و فراگیری مهم است».

کاربر دیگری نوشت: «راهی عالی برای ترقی گروه لگو. ساختن این قطعات ساده که به قدرت تخیل بسیاری در طول سال‌ها جرقه زده، حالا برای ترغیب حس تخیل آن‌هایی که دنیا را به گونه‌ای دیگر می‌بینند فراهم شده است».

در ماه آوریل، شرکت لگو اعلام کرد نخستین برنامه موسوم به «آجرهای بریل لگو» ویژه نابینایان یا کم بینایان را به بازار عرضه کرده است. 

این آجرها به نحوی ساخته شده‌اند که با سایر عروسک‌های لگو هماهنگی داشته باشند. قالب آنها با الفبا و شماره‌های بریل درست شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی