سوغات مسافران اربعین برای مردم ایران؛ موج ششم از راه رسید

پیام طبرسی از افزایش موارد ابتلا در روزهای آینده خبر داد

از پایانه مرزی مهران بیش از ۵۱ هزار مسافر بدون آزمایش کرونا به ایران بازگشته‌اند - خبرگزاری موج

پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در روزهای آتی خبر داد و گفت: «تنها امیدواری ما این است که پیکی مشابه پیک پنجم برایمان رخ ندهد و بیماری در حد قابل‌کنترلی بماند.» پیام طبرسی راهپیمایی اربعین، مراسم آخر ماه صفر و سفر‌ها در تعطیلات آخر هفته گذشته را نگران‌کننده خواند و ابراز امیدواری کرد که این موارد به افزایش بار بیماری منجر نشود.

نگاهی به آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در ایران، تعداد موارد ابتلا و بستری روزانه در روزهای اخیر جهش قابل‌توجهی داشته؛ به‌ طوری‌ که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۱۹ و ۲۰ مهر، تعداد مبتلایان روزانه بالغ‌بر دو هزار نفر بیشتر از روزهای قبل بوده است. هم‌زمان با افزایش میزان ابتلا، متخصصان هشدار دادند که موج ششم کرونا آغاز شده است.

پیام طبرسی نیز با بیان اینکه ویروس از بین نرفته است و افراد مبتلا می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه یک مشکل ما این است که افراد بیمار آزادانه در شهر تردد می‌کنند و عامل انتقال بیماری به سایرین می‌شوند. باید بتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم.» او با بیان اینکه رنگ‌بندی‌ شهر‌ها بر اساس آمار کرونا برای واکنش سریع کارایی ندارد، افزود: «زمانی که آمار در حال افزایش است، متوجه نمی‌شویم و وقتی‌ که وضعیت قرمز شد، تازه به فکر می‌افتیم. درحالی‌ که باید اقدام‌هایی انجام دهیم که به آن فاز نرسیم.»

طبرسی پیش‌تر نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «۱۰۰ درصد موج جدید بیماری کرونا را دوباره خواهیم داشت و مجددا افزایش آمار ابتلا و بستری و حتی مرگ‌ومیر را شاهد خواهیم بود.» او احتمال داده بود که این موج اوایل آبان‌ماه شروع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران با وجود هشدارهای پیاپی جامعه پزشکی برای افزایش سهمیه زائران ایرانی در مراسم اربعین پافشاری کرد. بنا بر اعلام فرماندار شهر مهران، فقط از پایانه مرزی مهران بیش از ۵۱ هزار مسافر بدون آزمایش کرونا به ایران بازگشته‌اند. علی زینی‌و‌ند، استاندار کرمان، نیز گفته بود که در میان مسافران اربعین، موارد نگران‌کننده‌ای از ابتلا به بیماری وجود دارد.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیش‌تر گفته بود که مسافران اربعین باید پس از بازگشت یک هفته قرنطینه شوند اما نه تنها هیچ‌یک از این هشدارها جدی گرفته نشد، بلکه وزیر بهداشت تبلیغات زودهنگام برای پایان کرونا در ایران را آغاز کرد. آن‌هم در شرایطی که کمتر از ۲۰ میلیون نفر در ایران به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

ادعاهای بهرام عین‌اللهی صدای علیرضا مرندی، مشاور علی خامنه‌ای و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، را نیز درآورد و او در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه برخی کشورها با وجود واکسیناسیون ۸۰ درصدی «کماکان سخت‌گیری‌های جدی» را ادامه می‌دهند، نوشت: «توصیه‌ها و قول‌هایی از جمله آزادی مسافرت و موارد دیگر که پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده‌انگاری در این خصوص و کاهش حفاظت‌های فردی، مجددا پیک‌های بعدی را شاهد باشیم و زحمات و تلاش‌های اخیر در حوزه سلامت تاکنون، کم‌اثر شود.»

علیرضا ناجی نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری ایلنا به بازگشایی مراکز آموزشی و برداشتن محدودیت‌های ناشی از کرونا انتقاد کرد و گفت: «مسئولان وزارت بهداشت در برداشتن محدودیت‌های کرونایی عجله می‌کنند، حالی که هم‌اکنون کمتر از یک‌چهارم جمعیت کشور هر دو دوز واکسن کرونای خود را تزریق کرده‌اند و تعجیل در کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا می‌تواند به بروز خسارت‌های زیادی در ایران منجر شود.» به گفته او، تا زمانی که آمار موارد جدید ابتلای روزانه به زیر پنج هزار نفر نرسد، فوت روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر محتمل است.