خیره شدن به صفحه نمایش نیمی از جمعیت جهان را عینکی می‌کند

«پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، حدود نیمی از جمعیت جهان به نزدیک‌بینی دچار شوند»

خیره شدن بسیار طولانی به صفحه نمایش ممکن است جدی‌تر از آن باشد که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود - Pexels

بر کسی پوشیده نیست که ساعت‌ها خیره شدن به صفحه نمایش می‌تواند برای سلامتی خطرات متعددی به وجود آورد؛ به خصوص که پای بینایی در میان باشد.

اما مطالعه جدیدی نشان داده است که خیره شدن بسیار طولانی به صفحه نمایش ممکن است جدی‌تر از آن باشد که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود.

تحقیقی که در مجله الکترونیکی «لنست» (The Lancet Digital Health) چاپ شده است، نشان می‌دهد که طولانی شدن زمان نگاه کردن به تلفن یا تبلت با بالا رفتن ۳۰ درصدی خطر نزدیک‌بینی در ارتباط است.

وقتی به این زمان، استفاده از کامپیوتر را هم اضافه کنیم، احتمال خطر تقریبا تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد که به گفته نویسندگان این تحقیق، در این صورت ممکن است به معنای آن باشد که تا سال ۲۰۵۰، پنج میلیارد نفر (تقریبا نیمی از جمعیت جهان) نزدیک‌بین شوند.

محققان برای جمع‌آوری یافته‌های خود بیش از سه هزار مورد را که تماشای صفحه نمایش و اثرش بر بینایی را تحلیل کرده‌ بود، بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق را متخصصان بینایی در دانشگاه آنگلیا راسکین، موسسه تحقیقات چشم سنگاپور و مرکز تحقیقات چشم استرالیا انجام دادند.

نویسنده این تحقیق، پروفسور راپرت بورن از دانشگاه آنگلیا راسکین، گفت: «پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، حدود نیمی از جمعیت جهان به «میوپ» (نزدیک‌بینی) دچار شوند که این موضوع مهمی در امر سلامتی است و به سرعت در حال افزایش است. با این حال، تحقیق ما در این باره بسیار جامع است و نشان می‌دهد میان مدت تماشای صفحه نمایش و میوپ در جوانان ارتباط بالقوه‌ای وجود دارد.»

او در ادامه توضیح داد که این مسئله احتمالا در طول همه‌گیری تشدید شده است چون تعداد زیادی از افراد به خصوص کودکان، ناچار به زندگی آنلاین روی آورده‌اند.

او گفت: «این تحقیق زمانی صورت می‌گیرد که بچه‌های ما به دلیل بسته شدن مدرسه بیش از پیش برای مدت طولانی از صفحه نمایش استفاده می‌کنند و واضح است که باید تحقیقاتی فوری انجام شود تا بیشتر بفهمیم که قرار گرفتن در معرض ابزار الکترونیکی (دیجیتال) چطور بر چشم و بینایی ما تاثیر می‌گذارد.»

«همچنین می‌دانیم که مردم مدت زمان تماشای صفحه را دست‌کم می‌گیرند؛ از این رو مطالعات آینده باید از ابزارهای واقعی برای دریافت این اطلاعات استفاده کند.»

«ان‌اچ‌اس» (خدمات بهداشت همگانی بریتانیا) نزدیک‌بینی یا میوپ را یک بیماری شایع چشم می‌داند که باعث می‌شود فرد اشیای دور را تار ببیند ولی در دیدن اشیای نزدیک مشکلی نداشته باشد.

به نظر می‌رسد تقریبا یک سوم افراد در بریتانیا به این مشکل دچار باشند.

درمان اصلی عینک و لنزهای چشمی یا جراحی لیزر چشم است.

© The Independent

بیشتر از زندگی