در اربیل یک مرد با اسلحه همسرش را کشت

 مردانی که مرتکب به قتل ناموسی می‌شوند آزادانه می‌گردند

AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مقامات محلی می‌گویند روز یکشنبه یک مرد در شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان( عراق)، در بیرون از دادگاهی که به پرونده طلاق وی رسیدگی می‌کرد، همسرش را با اسلحه به قتل رساند.

این حادثه پس از برگزاری چهارمین جلسه طلاق این زوج در پارکینگ دادگاه شهر اربیل اتفاق افتاد. پلیس می‌گوید این مرد شش بار به همسرش شلیک کرده است. هویت هیچکدام از طرفین فاش نشده است و تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد.

عبدوالخالق طلعت، رئیس اداره پلیس اربیل گفت، شخص مضمون در حین ارتکاب جرم دستگیر شد و به قتل عمد متهم شد.

آقای طلعت به شبکه تلویزیونی کردستان۲۴ گفت: «تحقیقات اولیه پس از دستگیر شدن این مرد نشان می‌دهد که ریشه مشکلات آن‌ها به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که همسر وی به خاطر یک درگیری اجتماعی دستگیر و تا آوریل ۲۰۱۹ زندانی شد».

رئیس پلیس اربیل افزود، پس از آزاد شدن این زن، هر دو طرف درخواست طلاق کردند. امروز قرار بود چهارمین جلسه آنها در دادگاه برگزار شود.

دایانا نامی، مدیر اجرایی سازمان حقوق زنان کرد و ایرانی که یک سازمان خیریه در بریتانیا است و به قربانیان خشونت ناموسی، ازدواج اجباری، ختنه زنان و خشونت خانگی کمک می‌کند، این قتل را محکوم کرد.

او به ایندیپندنت گفت:« وقتی خبر را دیدم بسیار غمگین و عصبانی شدم. ما به شدت قتل‌های ناموسی مانند این را محکوم می‌کنیم. این فرد به خاطر داشتن معشوقه به مدت یک سال و نیم در زندان بود. از آن‌جا که در زندان نمی‌توانست تقاضای طلاق بدهد، به محض آزاد شدن، در دادگاه تقاضای طلاق کرد و سپس کشته شد. پدر این زن در واکنش به قتل دخترش گفته است عدالت در مورد او اجرا شد. یعنی او  از مجرم حمایت می‌کند».

او با بیان اینکه در کردستان قتل ناموسی موضوعی پذیرفته شده است، افزود که به عقیده او، دولت کردستان مسئول است که از زنان مراقبت کند نه اینکه اجازه بدهد کشته شوند. اینکه اجازه بدهند یک مرد در روز روشن زنی را بکشد اشتباه است. من عمیقا بر این باورم که این مرد سزاوار حبس ابد است.

خانم نامی که سازمان ملی وی نخستین سرپناه مخصوص آن دسته از زنان اهل خاورمیانه و شمال آفریقا است که مورد آزار و اذیت خانگی قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «در کردستان(عراق) مردانی که مرتکب قتل ناموسی می‌شوند آزادانه می‌گردند. دولت اجازه می‌دهد قتل ناموسی در سطح گسترده‌ای اتفاق بیفتد. در کردستان (عراق) جنبش بسیار بزرگی برای دفاع از حقوق زنان در جریان است اما پلیس فاسد است و هیچ حمایت یا امنیتی برای زنان وجود ندارد. زنان، بویژه آن‌هایی که در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارند، باید خود به تنهایی با مشکلاتشان روبرو شوند».

قتل ناموسی عبارت است از قتل یکی از بستگان  به ویژه دختر یا زن، که تصور می‌شود باعث آبروریزی خانواده شده است.

طبق یک گزارش که در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان مهاجرت دانمارک درباره درگیری‌های ناموسی در اقلیم کردستان منتشر شد، در ارتباط با جرم زنا، زن و مرد هر دو محکوم می‌شوند و مجازات آن پنج تا هفت سال زندان است. اما فرد محکوم الزاما تمام این مدت را در زندان نمی‌ماند چون قانون در شرایط ویژه‌ای اجازه می‌دهد که مدت حبس کاهش داده شود.

در این گزارش آمده است، زنانی که قبل از ازدواج معشوقه  دارند و خانواده آن‌ها از این رابطه اطلاع دارد  و همینطور زنانی که بدون رضایت خانواده ازدواج می‌کنند، با خطر کشته شدن روبرو هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان