محافظان پیشین اشرف غنی: روزنامه دیلی میل اغفال شده است

ژنرال شریفی می‌گوید، شخصی با دیلی میل مصاحبه و خود را به جای او معرفی کرده است

 مردی که روی گونی برنج نشسته ژنرال عطا شریفی «تقلبی» است و عکس مربوط به گزارش دیلی میل است است

در پی انتشار گفت‌وگویی در روزنامه دیلی میل از «ژنرال پرویز عطا شریفی» که خود را محافظ ویژه رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان معرفی کرده است، سه تن از افسران واحد حفاظت از رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که آن شخص ژنرال عطامحمد شریفی نیست و گزارشگران روزنامه دیلی میل در این مورد اغفال شده‌اند. افسران واحد حفاظت از رئیس‌جمهوری از جمله ژنرال عطا محمد شریفی، معاون پیشین این اداره، می‌گویند شخصی که با روزنامه دیلی میل مصاحبه کرده، یک کلاهبردار است و از سه سال پیش بدین سو، به دلیل سوءاستفاده از نام مقام‌ها و خصوصا معاون اداره حفاظت از رئیس‌جمهور، تحت تعقیب نهادهای امنیتی دولت پیشین قرار داشته است.

روزنامه دیلی میل روز جمعه، هشتم اکتبر، گزارشی از گفت‌وگو با شخصی به نام «ژنرال پرویز عطا شریفی» منتشر کرد. در گفت‌وگو با ریچارد پندلبری، این شخص خود را محافظ ویژه پیشین رئیس‌جمهور فراری افغانستان و از ژنرال‌های ارشد کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی کرده است. در این گزارش که شرح آن به فارسی، در بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان نیز منتشر شده، مصاحبه ‌شونده ادعا کرده است که به تصاویر دوربین‌های مداربسته کاخ ریاست‌جمهوری دسترسی دارد که اشرف غنی را هنگام فرار با کیف‌های پر از دلار نشان می‌دهد. این شخص در مصاحبه گفته است که اگر بتواند از افغانستان خارج شود، این تصاویر را منتشر خواهد کرد.

ژنرال عطامحمد شریفی معاون پیشین اداره حافظت از رئیس جمهور-ایندیپندنت فارسی

نویسنده این گزارش ریچارد پندلبری است که پس از فروپاشی حکومت پیشین افغانستان، به کابل سفر کرده است و پیوسته درباره اوضاع افغانستان به دیلی میل گزارش می‌فرستد. گزارش ریچارد از ملاقات و مصاحبه با شخصی که خود را از ژنرال‌های کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی کرده، با این عنوان در دیلی میل منتشر شده است: «من رئیس‌جمهور را دیدم که با میلیون‌ها دلار فرار کرد؛ محافظ ارشد پیشین ادعا می‌کند که اشرف غنی او را رها کرده و او مجبور است برای فرار از طالبان در زیرزمین‌های تیره‌وتار پنهان شود»

ریچارد، گزارشگر دیلی میل، نوشته است که او و جیمی ویسمن، عکاس دیلی میل، شخص مذکور را در زیرزمین خانه‌ای محقر در یکی از نواحی فقیرنشین شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان ملاقات کرده‌اند. ریچارد نوشته است که او شخصا ایمیل‌های التماسی «ژنرال پرویز عطا شریفی» را دیده است که بارها به وزارت دفاع بریتانیا و نیز فردی به نام جانی مرسر که گفته می‌شود نیروهای محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را آموزش داده، فرستاده شده است و بیشتر این ایمیل‌ها صرفا یک پاسخ خودکار دریافت کرده‌اند. در گزارش دیلی میل در مورد این شخص آمده است که او در سال ۲۰۰۵ به نیروهای محافظت از کاخ ریاست‌جمهوری پیوسته و در سال ۲۰۱۰، یک دوره آموزش‌های حرفه‌ای زیر نظر نیروهای ارتش بریتانیا را گذرانده است.

یکی از ایمیل‌های این شخص که به جانی مرسر فرستاده شده است، چنین آغاز می‌شود: «سلام، من پرویز شریفی هستم؛ ملقب به عطا. ما در سال ۲۰۱۰ در «دهکده‌ سبز» در نزدیکی خانه رئیس‌جمهور باهم کار کردیم... .»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنانچه در گزارش دیلی میل آمده است، وزارت دفاع بریتانیا و اشخاصی که از ژنرال پرویز عطا شریفی ایمیل دریافت کرده‌اند، به او در مورد کمک به خارج کردن او از افغانستان پاسخ قطعی نداده‌اند. هم‌زمان با نشر این گزارش، برگه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گویا طالبان برای یافتن محل اختفای این مرد پخش کرده‌اند. در این برگه‌ نیز از او به عنوان «ژنرال پرویز شریفی مشهور به عطامحمد شریفی» نام برده شده است. در این برگه برای کسی که از محل اختفای او اطلاعات دقیقی به طالبان بدهد، یک میلیون افغانی پاداش در نظر گرفته شده است. اتهام او داشتن سلاح‌های دولتی است که باید به طالبان سپرده شوند.

این شخص برای اینکه خبرنگار دیلی میل را متقاعد کند همان کسی است که ادعا می‌کند، عکس‌هایی از خود کنار حامدکرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، نشان داده و گفته است از روزی که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، عکس‌های خود با اشرف غنی را از حافظه موبایلش پاک کرده است.

معاون پیشین نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی: او یک کلاهبردار است و به دلیل سوءاستفاده از نام من تحت پیگرد بود

ژنرال عطا محمد شریفی، معاون پیشین نیروهای محافظت از رئیس‌جمهوری افغانستان، در تماس با ایندیپیندنت فارسی می‌گوید، شخصی که خود را به گزارشگر دیلی میل، «ژنرال پرویز عطا شریفی» معرفی کرده، شخصی فریبکار و کلاهبردار است که از سال‌ها پیش بدین سو، از نام او [ژنرال عطا محمد شریفی] سوءاستفاده کرده است. ژنرال شریفی که تصویری با ایندیپندنت فارسی صحبت می‌کرد، گفت: «این شخص هیچ‌گاه عضو نیروهای حفاظت از کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان نبوده است و قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، هم به دلیل سوءاستفاده از نام من تحت پیگرد نهادهای امنیتی بود و از همان زمان متواری است و در خفا زندگی می‌کند.»

ژنرال شریفی که فعلا در کابل است، می‌گوید که پس از نزدیک به ۱۰ سال کار به عنوان معاون نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهوری، اواخر آوریل سال جاری به سمت رئیس نیروهای حفاظت از رجال برجسته در اداره امنیت ملی گماشته شده و تا روز فروپاشی دولت پیشین افغانستان در این مسند کار کرده است. ژنرال شریفی می‌گوید شخصی که با دیلی میل مصاحبه و خود را به جای او معرفی کرده است، قبلا نیز با اسناد جعلی، از نام او سوءاستفاده می‌کرد و با همین اسناد از جمله یک عکس با لباس نظامی که دستکاری شده، گزارشگر دیلی میل را نیز اغفال کرده است.

ژنرال عطامحمد شریفی معاون پیشین اداره حافظت از رئیس جمهور-ایندیپندنت فارسی

به باور شریفی، برگه‌ منتسب به «امارت اسلامی» برای ردیابی این شخص نیز کار خودش است و با این کارها، در تلاش است سر افراد و نهادهایی که به افراد در خطر برای خارج شدن از افغانستان کمک می‌کنند، کلاه بگذارد.

برای راستی‌آزمایی گفته‌های ژنرال عطامحمد شریفی، معاون پیشین نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهوری، و شخصی که در گفت‌وگو با دیلی میل خود را «ژنرال پرویز عطا شریفی» معرفی کرده است، با دو تن از افسران پیشین نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهور نیز تماس گرفتم.

هر دو افسر که سال‌ها در واحد حفاظت از رئیس‌جمهوری کار کرده‌اند گفتند که شخصی به نام «ژنرال پرویز عطا شریفی» در تشکیلات نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهور را نمی‌شناسند؛ اما مشخصات ژنرال عطامحمد شریفی به عنوان معاون نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهوری را تایید کردند. یکی از این افسران، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «من در سال ۲۰۰۵ به نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهور پیوستم واز نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور تا باغبان و آشپز کاخ ریاست‌جمهوری را می‌شناسم. اما شخصی که خود را به گزارشگر دیلی میل «ژنرال پرویز عطا شریفی» معرفی کرده است را هرگز در ریاست‌جمهوری ندیده‌ام.»

عکس‌هایی را که از «ژنرال پرویز عطا شریفی» در گزارش دیلی میل منتشر شده است، به یکی دیگر از افسران پیشین حفاظت از رئیس‌جمهور نشان دادم. او گفت: «این شخص را می‌شناسم؛ چون سه سال قبل، از نام پی‌پی‌اس (نیروی حفاظت از رئیس‌جمهور) سوءاستفاده کرده بود و تحت پیگرد ما بود. او نه تنها در تشکیلات نیروهای حفاظت از رئیس‌جمهور کار نکرده، بلکه در هیچ نهاد رسمی دولتی دیگر نیز رسمیت نداشته و شخصی کلاهبردار و تحت تعقیب است.»

پس از صحبت با ژنرال عطامحمد شریفی و دو تن از افسران واحد حفاظت از رئیس‌جمهور در دولت پیشین افغانستان، صبح روز یکشنبه دهم اکتبر، با شماره تماسی که در وب‌سایت روزنامه دیلی میل یافتم، تماس گرفتم اما مانند سوژه گزارش ریچارد پندلبری، صرفا پاسخی خودکار دریافت کردم. نام ریچارد پندلبری را در توییتر و بقیه شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کردم تا راه تماسی با او پیدا شود، اما چیزی به دست نیامد.

در نهایت، وب‌سایت جیمی وایسمن عکاس را یافتم که هنگام گفت‌وگو با «ژنرال پرویز عطا شریفی» در جلال‌آباد حضور داشته است. برای جیمی وایسمن و یک ایمیل ارتباطی روزنامه دیلی ایمیل پیام گذاشتم که تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ام. می‌خواستم از ریچارد و جیمی بپرسم چگونه ممکن است تحت تعقیب‌ترین شخصی که طالبان برای یافتن اطلاعات محل اختفای او یک میلیون افغانی جایزه تعیین کرده است، با انتشار عکس و جزئیات محل اختفای خود موافقت کرده است؟