جستجوی آینده کشتی ایران بعد از کشف طلا؛ سالن‌های کوچک بازسازی می‌خواهند

نگاهی به درخشش ایران در کشتی آزاد و فرنگی اسلو ۲۰۲۱

در شبی که کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی اسلو نایب‌قهرمان جهان شد، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی ایران از سالن‌های بی‌کیفیت کشتی در شهرهای مختلف ایران و تعطیلی باشگاه‌ها گفت.

ایران در کشتی آزاد و فرنگی رکوردهای خودش را شکست و کار بزرگی را در مسابقات قهرمانی جهان اسلو ۲۰۲۱ انجام داد، اما تداوم این موفقیت و قهرمانی در المپیک آنچنان در کشتی با اهمیت است که علیرضا دبیر را در بهترین شب دوران ریاستش در فدراسیون کشتی مجبور به یادآوری نکاتی تلخ می‌کند.

علیرضا دبیر که همواره از المپیک ۲۰۲۴ پاریس حرف می‌زند و موفقیت کشتی ایران در المپیک را هدف فدراسیون خود می‌داند، برای پیشرفت کشتی کمک نهادهای دولتی را می‌خواهد. او از نهادهایی مثل استانداری‌ها درخواست کرد که برای بازسازی سالن‌های کشتی در همه شهرهای ایران کاری انجام دهند.

ورزش کشتی به رغم آنکه در ایران ورزش اول خوانده می‌شود و در مسابقات جهانی و المپیک مدال‌آور است اما ورزش متمولی نیست و همواره با فوتبال مقایسه می‌شود که نهادهای دولتی در آن باشگاه‌داری می‌کنند و بودجه‌های بزرگ دولتی در مقیاس اقتصاد ورزش ایران در باشگاه‌های فوتبال هزینه می‌شود. در کشتی اما باشگاه‌هایی که در لیگ فعالیت می‌کنند به اندازه فوتبال به منابع مالی دولتی دسترسی ندارند و البته این مقایسه‌ها به دلیل تفاوت ورزش‌ها از منظر هواداران، به بحث‌های بی‌نتیجه‌ای منجر می‌شود.

ورزش در ایران به دلیل انحصار صدا و سیما و وضعیت اقتصادی ایران، درآمدزا نیست و بدون کمک نهادهای دولتی نمی‌تواند چرخ خود را بچرخاند. مثالش اینکه محمدرضا گرایی قهرمان المپیک و جهان درخواست استخدام در وزارت نفت را داشت که وزارت نفت ایران در شب قهرمانی او در اسلو، با این درخواست قهرمان ایرانی موافقت کرد. کشتی‌گیر حرفه‌ای که در المپیک و جهان طلا را به گردن آویخته، به درستی ورزش قهرمانی را در ایران شغل همیشگی برای خود نمی‌داند، در حالیکه در باشگاه‌های دولتی فوتبال ایران بعید است حتی یک فوتبالیست درجه چندم درخواست استخدام در یک وزارت‌خانه را داشته باشد.

سالن‌های کشتی و امکانات برای کشتی‌گیرها در شهرهای کوچک و مستعد ایران کیفیت مناسبی ندارند و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند برای ایران مدال‌های بیشتری در مسابقات جهانی و المپیک به ارمغان بیاورد. رییس فدراسیون کشتی به همین دلیل در بهترین شب کشتی ایران فرصت را مناسب می‌داند تا کمک نهادهای دولتی را جذب کند. روسای فدراسیون‌ها در ایران بیش از هر کاری همواره در کمک گرفتن از دولت مهارت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو تصمیم برای طلاهای اسلو ۲۰۲۱

اما در اسلو بر کشتی ایران چه گذشت؟ فدراسیون کشتی ایران در فاصله کوتاه از المپیک توکیو تا مسابقات جهانی اسلو دو تصمیم مهم گرفت. شروع کار با پژمان درستکار در تیم ملی کشتی آزاد و حفظ محمد بنا در تیم ملی کشتی فرنگی.

پژمان درستکار در فرصتی کوتاه تیم کشتی آزاد ایران را با پیشرفتی چشمگیر به اسلو برد و نتیجه‌ای فوق‌العاده گرفت. تیم او پس از روسیه و آمریکا سوم شد اما مدال‌های با ارزشی گرفت و پیروزی حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور در فینال نیز موفقیت بزرگی برای کشتی آزاد ایران بود. ۳ طلای حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع، ۳ نقره علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی و یک مدال برنز مجتبی گلیج، و ۱۶۲ امتیاز برای ایران خاطره‌انگیز بود و بازگشت قدرت به کشتی ایران را نوید داد.

ایران در کشتی فرنگی با محمدهادی ساروی، علی‌اکبر یوسفی، محمدرضا گرایی و میثم دلخانی صاحب ۴ مدال طلا شد و با محمدعلی گرایی و پژمان پشتام دو برنز برد. این یعنی کشتی فرنگی ایران از طلایی‌ترین دوران پیشین خود سبقت گرفته است.

محمد بنا اولین مربی بود که در کشتی فرنگی ایران رویاهای بزرگ ساخت. تیم او در المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۳ مدال طلا قهرمان شد. این آغاز مسیری تازه برای کشتی فرنگی بود. در این میان محمد بنا یک بار از مربیگری خداحافظی کرد یا نتایجی در تیم ملی گرفت که تصور می‌شد او به پایان دوران درخشان مربیگری‌اش رسیده اما در مسابقات جهانی اسلو ۲۰۲۱ محمد بنا نشان داد که نه تنها به پایان مربیگری در ۶۳ سالگی نرسیده است، بلکه با تیم جوانش نقشه‌هایی را برای المپیک پاریس می‌کشد.

محرومیت تاریخی زنان در کشتی

در میان این همه خبر و مدال در کشتی ایران، فراموش نکنیم که زنان ایرانی از کشتی آزاد و فرنگی محرومند. اگرچه زنان علاقمند به کشتی در ایران پرشمارند و سال‌ها درگیر تهیه لباس ورزشی بودند که مورد تایید نهادهای حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی قرار بگیرد تا بتوانند در مسابقات کشتی شرکت کنند اما فقط مجوز فعالیت در کشتی‌های غیررسمی مثل آلیش را گرفته‌اند و با لباس‌های موسوم به اسلامی و گشاد کشتی می‌گیرند.

فدراسیون جهانی کشتی استانداردهایی را در پوشش ورزشکاران در کشتی رعایت می‌کند و با توجه به سنت پوشیدن دوبنده در کشتی و دشواری انجام این ورزش با لباسی دیگر، کشتی زنان در ایران بخت حضور در کشتی آزاد و فرنگی را ندارد. اگرچه فدراسیون جهانی بارها در مذاکرات با فدراسیون کشتی ایران سعی کرد با پوشش‌های غیرمرسوم کنار بیاید اما با لباس‌های پیشنهادی ایران هر بار کار تایید سخت‌تر شد و سرانجام نتیجه‌ای برای زنان ایرانی نداشت.

بیشتر از ورزش