تجمع مالکان مسکن مهر در برابر وزارت مسکن و شهرسازی

وعده ساخت مسکن میلیونی پیش‌تر هم در دولت محمود احمدی نژاد بیان شده بود

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی با الگوبرداری از مسکن مهر، وعده ساخت سالی یک میلیون خانه را به مردم داده است، جمعی از مالکان مسکن مهر پردیس در اعتراض به تحویل واحدهای نیمه‌تمام و خلف وعده‌های مکرر مسئولان مقابل وزارت مسکن و شهرسازی دست به تجمع اعتراضی زدند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از نماینده مالکان معترض مسکن مهر در پروژه خانه سازان صفه می‌نویسد: «با توجه به اعلام رسمی تحویل واحدهای مسکن مهر پروژه صفه در اردیبهشت ماه، مالکان این پروژه اقدام به تسویه حساب و دریافت دفترچه قسط کردند، اما متوجه شدند واحدها با پیشرفت ۸۰ درصدی اعلام تحویل شده است.»

اگرچه این مشکل تنها محدود به پردیس نیست. بسیاری از خانه‌هایی که با نام مسکن مهر ساخته شده‌اند، از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و عملاً قابل سکونت نیستند.

در حالی که بیش از ۱۰ سال از ثبت‌نام متقاضیان برای دریافت مسکن مهر می‌گذرد، هنوز شماری از خانه‌ها تحویل داده نشده است. برای مثال در پروژه پردیس به برخی متقاضیان پیشنهاد شده که به‌جای پردیس، در پرند یا هشتگرد خانه دریافت کنند. دولت در حالی در به پایان رساندن مسکن تعلل می‌کند که این خانه‌ها اساساً از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیستند. مصالح بی‌کیفیت ساختمانی و عدم وجود تسهیلات رفاهی از جمله، مدرسه یا درمانگاه در این مناطق، زندگی را برای افراد ساکن شده هم سخت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در حالی از کمبود مسکن و به‌تبع آن گرانی خانه و اجاره‌بها رنج می‌برد که ابراهیم رئیسی چندین بار در دوران انتخابات، وعده داده که طی ۴ سال ریاست جمهوری خود، سالی یک میلیون خانه می‌سازد.

بلافاصله، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم مدعی شد «توان مهندسی، فنی و شرکت‌هایی که عملاً بتوانند یک میلیون مسکن را بسازند، در کشور وجود دارد.»

او همچنین، هفته گذشته در حاشیه جلسه شورای عالی مسکن اظهار کرد: بر اساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن که حدود ۲ هفته قبل به دولت ابلاغ شده، اقدامات انجام و تصمیماتی گرفته شد. وی در ادامه تاکید کرد برای رسیدن به عدد چهار میلیون در ۴ سال، این‌گونه نیست که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. برای حل مسئله زمان‌بندی مجبوریم تعداد زیادتری مسکن را شروع کنیم و برای آغاز کار، ۲ میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وعده ساخت مسکن میلیونی پیش‌تر هم در دولت محمود احمدی نژاد بیان شده بود. قاسمی که در آن دولت هم وزیر نفت بوده، حالا مدعی است که می‌تواند ۴ میلیون خانه بسازد. در حالی که هنوز وعده‌های مسکن مهر محقق نشده است.

اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که این وعده‌ها امکان‌پذیر نیست. ایران در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برد. همچنین کمبود مصالح ساختمانی باعث شده تا برخی مانند سیمان طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت پیدا کند. به‌طوری که برخی اقلام مانند فولاد، سیمان، لوله بین ۶ تا ۷ برابر افزایش قیمت داشته است.

در چنین شرایطی مشخص نیست که دولت چطور می‌خواهد مصالح مورد نیاز ساخت این تعداد مسکن و بودجه آن را تأمین کند.

بیشتر از اقتصاد