«کشورها از منابع انرژی به‌منزله سلاح استفاده می‌کنند»

وزیر دفاع بریتانیا می گوید برخی کشورها از انرژی، مهاجرت، جرایم سایبری و سازمان‌یافته به‌مثابه سلاح استفاده می‌کنند

دولت فرانسه نیز تهدید کرده است از منابع انرژی به‌عنوان راه «فشار» به بریتانیا برای رعایت توافق برگزیت استفاده خواهد کرد‌ـ DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

وزیر دفاع بریتانیا گفته است که قدر‌ت‌های خارجی به‌طرز فزاینده‌ای از منابع انرژی همچون «سلاح» برای اعمال فشار بر دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

هم‌زمان با هشدار بن والاس درباره سلاح‌های «نامتعارف»، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا (شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت) ابراز نگرانی کرد که خط لوله گاز جدیدی که روسیه در حال احداث آن است، ممکن است پیامدهای امنیتی برای بریتانیا داشته باشد.

سخنان آقای وزیر در حالی مطرح می‌شود که منابع انرژی، به‌ویژه گاز طبیعی‌، پیش‌تر از آنچه هیئت وزیران «زمستانی سخت» توصیف کرده‌اند، رو به کاهش گذاشته است.

آقای والاس به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «می‌بینیم که برخی کشورها از انرژی، مهاجرت، جرایم سایبری و سازمان‌یافته به‌مثابه سلاح استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اصلاحات ما و بهبود ادغام بین‌دولتی همگی برای مقاومت در برابر آثار این اقدام‌ها طراحی شده است.»

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری روز جمعه گفت که بریتانیا «بارها نگرانی‌های مهم ما درباره خط لوله گاز نورداستریم ۲، پیامدهای آن برای امنیت انرژی اروپا، استفاده از آن در آینده بدون کربن، و تاثیر آن بر اوکراین» را اعلام کرده است.

منتقدان می‌گویند این خط لوله وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه را افزایش می‌دهد و پیامدهای ژئوپلیتیک دارد.

هفته گذشته، دولت فرانسه نیز تهدید کرد که از منابع انرژی به‌عنوان راه «فشار» به بریتانیا برای رعایت توافق برگزیت استفاده خواهد کرد.

کلمنت بون، وزیر اروپای این کشور، صبح سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو «یوروپ ۱» گفت فرانسه از محدودیت‌های اعمال‌شده بر ناوگان ماهیگیری این کشور خشمگین است و «بریتانیا به منابع انرژی ما وابسته است».

او گفت که اقدام‌های مقتضی در سطح ملی یا اروپا در زمان مناسب به عمل خواهد آمد.

© The Independent

بیشتر از جهان