کشف فسیل کهربایی ۱۶میلیون ساله

محققان گونه‌های میکروسکوپی جدیدی کشف کرده‌اند

پژوهشگران ماه‌ها مشغول بررسی نمونه کهربای ۱۶ میلیون ساله‌ای بودند - NJIT/Harvard

گونه‌های میکروسکوپی جدیدی کشف شده است که میلیون‌ها سال درون کهربا محفوظ مانده بودند و محققان می‌گویند چنین کشفی« هر نسل یک بار رخ می‌دهد.»

این جاندار ریز که طول آن فقط اندکی بیش از نیم میلی‌متر است، از گونه‌های کندروتباران است و تا کنون شناخته نشده بوده است. این جانوران هشت‌پا «خرس آبی» هم نام دارند و می‌دانیم که از شرایط  آخرالزمانی جان به‌در برده‌اند.

این کشف را محققان موسسه فناوری نیوجرسی و دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند و سومین نمونه فسیل‌شده از کندروتباران است که به ثبت رسیده است.

محققان این گونه‌های جدید را به نام پارادورفوریبوس کرونوکاریبوس، به ابرخانواده نوین کندروتباران به نام ایزوهیپسی‌بیوآیدیا ربط داده‌اند و می‌گویند به کمک این کشف می‌توانند روند تکامل این جانداران را در طول تاریخ ترسیم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فیل باردن، نویسنده ارشد گزارش این کشف، می‌گوید: «کشف فسیل این جاندار کندروتبار به راستی هر نسل یک بار رخ می‌دهد. خیلی جالب است که از انقراض دایناسورها تا ظهور کشاورزی در زمین، کندروتباران از جمله دودمان‌هایی باستانی بوده‌اند که همیشه در همه جای کره‌زمین حضور داشته‌اند.»

او می‌افزاید: «با این حال، این جانداران برای دیرینه‌شناسان جزو دودمان‌های کمتر شناخته‌شده بوده‌اند که تقریباً هیچ‌گونه بقایای فسیلی از خود به جا نگذاشته‌اند. کشف هرگونه بقایای فسیلی از کندروتباران رخداد هیجان‌انگیزی است، زیرا می‌توان از این رهگذر شاهد زیست و تکامل این جانداران در طول عمر زمین بود.»

یکی از علل نادر بودن این‌گونه کشفیات، دشواری یافتن کندروتباران است. پژوهشگران ماه‌ها مشغول بررسی نمونه کهربای ۱۶ میلیون ساله‌ای بودند که از دومینیکن به دست آورده بودند و سرانجام کاملاً تصادفی و بی‌آن که بدانند چه کشف خواهند کرد، بقایای این کندروتبار را در آن نمونه یافتند.

این گونه جدید بهترین نمونه کندروتبار فسیل‌شده است که تا کنون از آن تصویربرداری شده است و محققان توانسته‌اند دهان و پنجه‌های سوزنی‌شکل این جاندار بی‌مهره را در اندازه‌های میکرونی تشخیص دهند.

محققان همچنین توانسته‌اند کالبدشناسی دقیق‌تری از داخل بدن این جاندار انجام دهند که نتایج آن به شناخت بهتر روند تکامل این جانوران که از چندین دوره انقراض موجودات و حتی از دوره خلاء زمین جان به در برده‌اند، کمک می‌کند.

«پارادورفوریبوس کرونوکاریبوس» را به موزه تاریخ طبیعی آمریکا خواهند فرستاد تا در قسمت بی‌مهرگان بخش جانورشناسی قرار گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان