یک هیئت بلندپایه دولت آمریکا با اعضای دولت طالبان در قطر ملاقات می‌کند

«این ملاقات در ادامه‌ تعاملات عملگرا و برای مطرح ساختن موضوعات مرتبط به منافع ملی آمریکا با طالبان صورت می‌گیرد»

«افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی از جمله القاعده تبدیل شود» - KARIM JAAFAR / AFP

اعضای ارشد دولت طالبان از جمله ملا امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و ملا نورالله نوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، جمعه ۱۶ مهر در یک پرواز ویژه از کابل به قطر سفر کردند. این نخستین سفر خارجی مقامات طالبان پس از فروپاشی دولت پیشین و روی کار آمدن این گروه در افغانستان است. ریاست هیئت دولت طالبان در این سفر بر عهده ملا امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، است.

رویترز به نقل از منابعی آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که قرار است یک هیئت بلندپایه آمریکایی روزهای شنبه و یکشنبه با سران طالبان در شهر دوحه دیدار کند. در ترکیب این هیئت آمریکایی افرادی از وزارت خارجه، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) حضور دارند.

هدف از این ملاقات وارد کردن فشار بر طالبان برای خروج ایمن شهروندان آمریکایی و سایر افرادی است که در افغانستان گیر افتاده‌اند. این هیئت آمریکایی همچنین برای آزادی یک شهروند آمریکایی به نام مارک فریچس (Mark Frerichs)  که در ژانویه ۲۰۲۰، در استان خوست به دست اعضای شبکه حقانی ربوده شده است، مذاکره می‌کند. شبکه حقانی که اکنون بیشترین سهم را در دولت طالبان دارد، از قدرتمندترین جناح‌های داخلی طالبان است و در بیست سال اخیر بیشترین حملات مرگبار و آدم‌ربایی‌ها را در شهرهای افغانستان از جمله کابل انجام داده است.

به گزارش رویترز، مسئله دیگری که قرار است در کنار مذاکره هیئت آمریکایی برای آزادی مارک فریچس با طالبان مطرح شود، اطمینان یافتن از این است که افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی از جمله القاعده تبدیل شود. در گزارش رویترز همچنین آمده است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان، در ترکیب این هیئت آمریکایی حضور نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌های این گزارش، تام وست، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای افغانستان و سارا چارلز، مقام ارشد آژانس توسعه جهانی آمریکا از اعضای این هیئت خواهند بود.

یک مقام دولت آمریکا به شرط فاش نشدن نامش به رویترز گفته است که این ملاقات در ادامه‌ تعاملات عملگرا و برای مطرح ساختن موضوعات مرتبط به منافع ملی آمریکا با طالبان صورت می‌گیرد و هیچ بحثی در مورد به رسمیت شناختن طالبان در میان نیست. این مقام آمریکایی گفته است که دولت آمریکا در مورد چگونگی به رسمیت شناختن طالبان موضع روشنی دارد و این مواضع پیشتر اعلام شده است.

جان ساکی، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید، اوایل سپتامبر و پس از اعلام کابینه طالبان گفته بود که دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای ندارد و جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور گفته است که جهان باید رفتار طالبان را زیر نظر داشته باشد. به گفته جان ساکی، بایدن هیچ جدول زمانی برای به رسمیت شناختن طالبان مشخص نکرده است.

ملاقات بین اعضای بلندپایه دولت طالبان و مقامات رسمی آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که چندین مقام ارشد طالبان از سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و خلیل‌الرحمان حقانی سرپرست وزارت مهاجرین در فهرست افراد تحت تعقیب اداره فدرال ایالات متحده قرار دارند و محمدحسن آخند، رئیس دولت طالبان نیز در فهرست سیاه سازمان ملل است.

امیرخان متقی که ریاست هیئت طالبان در سفر به قطر را به عهده دارد، در کابینه طالبان به سمت وزیر خارجه معرفی شده است. متقی پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ریاست کمیسیون «دعوت و ارشاد» طالبان را به عهده داشت. وابستگی ملا امیرخان متقی به جناح‌های داخلی طالبان مشخص نیست، اما گفته می‌شود که او با سران شبکه حقانی، گروه ملا برادر و ملا هیبت‌الله رابطه خوبی دارد و مورد تایید همه جناح‌های داخلی طالبان است.