خانه ۲۱ میلیون دلاری در بورلی هیلز، آخرین دارایی پسر وزیر دفاع پیشین افغانستان

داوود وردک که خانه‌ای ۵.۲ میلیون دلاری در میامی داشت، حالا خانه‌ای ۲۰.۹ میلیون دلاری هم در لس آنجلس خریده است

این خانه امسال، ۲۰۲۱، ساخته شده است و شرکت محلی معماری «وودز + دانگاران» طراح آن بوده است - Yahoo Twitter

داوود وردک صاحب کاندومینیومی (ملک اشتراکی) ۵.۲ میلیون دلاری در محله ساحلی شهر میامی در مرکز تفریحی خوبی به نام «سنت رجیز بال هاربور» است. او اما ظاهرا جایی هم در ساحل غربی آمریکا می‌خواهد و برای همین است که عازم بورلی هیلز شده است. اسناد نشان می‌دهند که این صاحب کسب‌و‌کار نیمه‌ رازآلود که پسر عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین افغانستان است، عمارتی ۲۰.۹ میلیون دلاری در یکی از بهترین خیابان‌های محله «تروزدل استیتز» در بورلی هیلز خریده است.

این خانه امسال، ۲۰۲۱، ساخته شده است و شرکت محلی معماری «وودز + دانگاران» طراح آن بوده است. مساحت این ملک افزون بر ۸۰۰ متر مربع است. خانه به طور وسیع تبلیغ نشده بود و در یکی از آگهی‌های خصوصی این‌گونه توصیف شده است که سبکی تلفیقی و از نوع «مدرن میانه قرن» دارد [سبکی که در چند دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم در آمریکا محبوب بود -مترجم.] این ملکِ دو دهم هکتاری آخرین‌بار در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۹.۵ میلیون دلار به «گروه وودبریج» فروخته شد، شرکتی که از کلاهبرداری موسوم به ترفند پانزی استفاده می‌کرد و اکنون تعطیل شده است. وودبریج خانه اصلی موجود در این ملک را تخریب کرد و حالا خانه جدید را شرکت «ویوپاینت کالکشن»، از شرکت‌های اصلی سازنده خانه‌های گرانقیمت در لس آنجلس،‌به عنوان بخشی از روند ورشکستگی وودبریج به آقای وردک فروخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خانه جدید جای خانه‌ دیگری را گرفته که کوچک‌تر بود اما ساخت دهه ۱۹۶۰ با سبک معماری «مدرن میانه قرن» بود و پیچ‌و‌تاب‌های اغواکننده‌ای داشت. صاحب آن خانه الی هرشبرگر بود، میراث‌دار ثروت نفتی از ایالت کانزاس آمریکا که در لس آنجلس به عنوان «آرایشگر ستاره‌ها» مشهور شد. خانم هرشربرگر در زمان مالکیت خود این خانه را به کندس نلسون، بنیان‌گذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «اسپرینکلز کاپ‌کیکز» و «پیزانا»، اجاره داده بود و در سال ۲۰۱۳ آن‌را به قیمت ۶.۹ میلیون دلار به صاحب کسب‌و‌کاری در فلوریدا فروخت.

خانه کنونی پنج اتاق خواب، هفت سرویس بهداشتی و گوشه‌هایی چشمگیر دارد. این ملک دیوارهایی پر از پنجره دارد که از آن‌ها می‌توان ساختمان‌های مرکز شهر لس آنجلس را تماشا کرد. درون ساختمان با چوب خالص و سایر مواد طبیعی کار شده است و همین باعث شده رنگ خنثی خاکستری و کِرِم داشته باشد. به نظر می‌رسد خانه حال و هوای مینیمالیسم (ساده‌گرایی) معاصر داشته باشد. در حیاط مرکزی خانه تنها یک درخت زیتون هست و روی سقف‌های مسطح آن چیزی نیست مگر چراغ‌های ال‌ئی‌دی که در گوشه‌ها کار گذاشته شده‌اند. حتی گیاه‌های حیاطِ ضدخشکسالی خانه هم نیمه وحشی‌اند و به سبک و سیاق به روز خود کمی بیش از حد رشد کرده‌اند. در پشت ملک استخری مستطیل‌شکل وجود دارد که در چند قدمی خانه قرار گرفته است.

وردک پناهنده‌ای با قومیت پشتون است که در سال ۱۹۷۷ در افغانستان به دنیا آمد. در مورد ریشه‌های ثروت او و فعالیت‌های مختلف اقتصادی‌اش اطلاعات چندان روشنی وجود ندارد. اما در اسناد ثبت شرکت‌ها می‌بینیم که او رئیس شرکتی به نام «ای‌دی کپیتال گروپ» در میامی است. در گزارش‌های مختلف به برادر بزرگ‌ترش، حمید وردک، نیز اشاره شده است؛ فارغ‌التحصیل دانشگاه جورج‌تاون که زمانی شاگرد اول کلاسش بود و حالا صاحب کسب‌و‌کاری موفق است و رئیس شرکت ترابری نظامی «ان‌اسی‌ال هولدینگز». این شرکت مستقر در ایالت ویرجینیای آمریکا است اما بیشترین فعالیتش در افغانستان است و موفق شده در ازای حفاظت از راه‌های تامین لجستیکی آمریکایی‌ها قراردادهایی با مبالغ کلانی از دولت آمریکا دریافت کند؛ گفته می‌شود این قراردادها به رقم سرسام‌آور ۳۶۰ میلیون دلار می‌رسیدند.

منبع: مجله «دِرت»

بیشتر از جهان