سفیر فرانسه در استرالیا رفتار این کشور را بر سر پیمان آکوس «کودکانه» خواند

به دنبال تصمیم به خروج از قرارداد زیردریایی ۲۰۱۶، فرانسه با عصبانیت سفیر خود را از استرالیا فراخوانده بود

استرالیا قرارداد چند میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه را فسخ کرد- BRENDAN ESPOSITO / POOL / AFP

ژان پیر تبو، سفیر فرانسه در کانبرا، با انتقاد از قرارداد سه‌جانبه جدید آکوس، دولت استرالیا را پس از فسخ قرارداد زیردریایی‌ خود با فرانسه، به «کودکانه» بودن متهم کرد.

استرالیا ماه گذشته، پس از پیوستن به ایالات متحده و بریتانیا در پیمان سه‌جانبه امنیتی هند و آرام با نام آکوس، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خود با شرکت فرانسوی نی‌وال گروپ برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های متعارف [غیرهسته‌ای] را فسخ کرد.

بر اساس این همکاری، نیروی دریایی سلطنتی استرالیا برای مقابله با تجاوز نظامی چین هشت زیردریایی هسته‌ای با فناوری بریتانیایی و آمریکایی دریافت می‌کند.

به دنبال تصمیم به خروج از قرارداد زیردریایی ۲۰۱۶، فرانسه با عصبانیت سفیر خود را از استرالیا فراخواند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، مدعی است که وی نگرانی‌هایی درباره قرارداد مشكل‌دار نی‌وال گروپ را با پاریس مطرح كرده است، اما نمی‌تواند مذاكرات خود را با ایالات متحده فاش كند.

آقای تبو روز جمعه در مصاحبه با رادیو ای‌بی‌سی گفت: «اینکه بگوییم رایزنی با فرانسه غیرممکن بود، کودکانه است. آن‌ها رسما اعلام کردند که کارها باید متفاوت انجام می‌شد. باید رایزنی می‌کردند.»

وی افزود که «باید دید» از رابطه فرانسه و استرالیا که «سال‌ها و گاه دهه‌ها با هم آن را ساخته‌اند» چه چیزی باقی مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«من باید در همه چیز تجدیدنظر کنم؛ زیرا قبلا درباره اهمیت [روابط] صحبت می‌شد و بعد متوجه شدیم که این کلمات توخالی بودند، [حال من نمی‌دانم] که چه چیزی حقیقت داشت؛ چه چیزی هنوز واقعی است.»

سفیر اظهار داشت که از وی خواسته شده است تا با دستورالعمل‌های روشن برای ارزیابی مجدد روابط دیپلماتیک به کانبرا بازگردد.

وی افزود: «استرالیایی‌ها دوستان ما باقی می‌مانند اما در بین دولت‌ها به بازسازی اعتماد نیاز داریم. نحوه مدیریت آن‌ها نقض جدی اعتماد بود و این به ترمیم و به زمان نیاز دارد.»

فرانسه پس از فراخواندن سفیران خود از کانبرا و واشنگتن، در واکنش به آنچه «خطای بزرگ دیپلماتیک» خواند، تصمیم گرفت سفیر خود را به استرالیا بازگرداند. اگرچه پاریس بلافاصله سفیر خود را به ایالات متحده بازگرداند، تماس با استرالیا به طور کامل متوقف شده بود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در کمیته پارلمانی گفت: «من از سفیر کشورمان خواستم که با دو ماموریت به کانبرا بازگردد: کمک به بازتعریف شرایط روابط ما با استرالیا در آینده و نیز دفاع از منافع ما با توجه به اجرای عملی تصمیم استرالیا برای پایان دادن به برنامه [خرید] زیردریایی‌ها در آینده.»

آقای لو دریان پیش از این گفته بود که استرالیا با امضای قرارداد جدید به پاریس خیانت کرده است. او گفت: «این یک خنجر از پشت بود. ما با استرالیا رابطه مبتنی بر اعتماد‌ برقرار کرده بودیم. به این اعتماد خیانت شده است.»

تاکنون تعدادی از رهبران اتحادیه اروپا طرف فرانسه را گرفته‌اند که می‌تواند روابط کانبرا با این اتحادیه را مختل کند. غول آسیایی چین، فیلیپین، آلمان، نیوزیلند از جمله کشورهایی‌اند که درباره پیمان دفاعی جدید مخالفت‌هایی را ابراز داشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان