مقام ارشد جمهوری آذربایجان: افتتاح سفارت در اسرائیل «روی میز» است

«این ربطی به ایران ندارد و به اولویت‌های خود آذربایجان وابسته است»

فرید شفیعف، دیپلمات آذربایجانی- تصویر از وب‌سایت مرکز تحلیل روابط بین‌الملل در وزارت خارجه جمهوری آذربایجان aircenter.az

هم‌زمان با تنش میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، یک مقام ارشد دیپلماتیک در جمهوری آذربایجان از مطرح و «روی میز» بودن موضوع افتتاح سفارت آن کشور در اسرائیل خبر داد و افزود که «این ربطی به ایران ندارد و به اولویت‌های خود آذربایجان وابسته است.».

موضوع افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل که حاکی از مستحکم‌تر شدن روابط دو کشور خواهد بود، درحالی مطرح شده است که روابط خوب دو کشور همواره برای جمهوری اسلامی ایران نگران‌کننده بوده است و در میانه تنش‌های اخیر دو کشور، مقام‌های جمهوری اسلامی، نام اسرائیل را به‌میان آورده‌اند.  

به گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، فرید شفیعف، دیپلمات باسابقه و رئیس مرکز تحلیل روابط بین‌الملل در وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، روز پنجشنبه، ۱۵ مهرماه، به یک رسانه محلی آن کشور گفت: «افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل روی میز است و این موضوع برای مدتی طولانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.»   

 شفیعف ضمن اعلام حمایت خود از تاسیس یک سفارتخانه در اسرائیل، گفت: «مقام‌های آذربایجان به افتتاح سفارت نزدیک‌تر می‌شوند، اما این روند قدم به قدم پیش می‌رود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام دیپلماتیک آذربایجانی درمورد رابطه این موضوع با تنش‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: «درست نیست که موضوع تاسیس سفارت آذربایجان در اسرائیل را به ایران مرتبط کنیم… ما اولویت‌های خودمان و ملاحظات مهم‌تری در این زمینه نسبت‌ به ایران داریم. روابط ما با اسرائیل مهم‌تر است.»

این دیپلمات باسابقه آذربایجان که پیش‌‌تر سفیر آن کشور در کانادا و جمهوری چک بوده است، گفت: «بنابراین، آذربایجان در آینده سفارت خود را افتتاح می‌کند. همان‌طور که گفتم، این ربطی به ایران ندارد و به اولویت‌های خود آذربایجان وابسته است.»

در هفته‌های اخیر تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران از اختلاف‌ها بر سر یک مسیر اصلی ترانزیت کالا میان ایران و کشور همسایه ارمنستان اغاز و به بازداشت دو راننده ایرانی و متوقف کردن و دریافت عوارض عبور از کامیون‌های ایرانی به‌دلیل ورود به خاک آذربایجان منجر شد.

پس از آن گزارش‌هایی از انتقال نیروها و تجهیزات نظامی ایران به منطقه‌ مرزی با حمهوری آذربایجان و برگزاری رزمایش سپاه پاسداران در آنجا منتشر شد و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از برگزاری این رزمایش نظامی به‌شدت انتقاد کرد، اما پس از آن، ارتش جمهوری اسلامی نیز در همان منطقه رزمایش برگزار کرد.

فرماندهان نظامی ایران با اشاره به «حضور اسرائیل» در جمهوری آذربایجان، یکی از دلیل  حساسیت جمهوری اسلامی به منطقه مرزی شمال غربی کشور و برگزاری رزمایش در آنجا را مرتبط با این موضوع دانستند. به دنبال این رزمایش‌ها، جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز رزمایش مشترکی در نزدیکی مرز ایران برگزار کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از آن با اشاره ضمنی به تنش‌های اخیر، بدون نام بردن از جمهوری آذربایجان، به آن کشور هشدار داد که «از دادن مجوز حضور به بیگانگان خودداری کند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز «حضور فعال اسرائیل در آذربایجان» را عامل نگرانی جمهوری اسلامی دانست، اما سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با تکذیب این موضوع گفته است: «ما اتهام‌ها در رابطه با حضور هرگونه نیروی ثالث در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و ایران و فعالیت تحریک‌آمیز را رد می‌کنیم، زیرا این سخنان هیچ‌ پایه و اساسی ندارد.»