امارات؛ نخستین کشور در خلیج فارس که تولید کربن را به صفر می‌رساند

امارات متحده عربی ١٦٣ میلیارد دلار در بخش انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند

امارات قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیون بشکه در روز برساند-MENAHEM KAHANA / AFP

امارات متحده عربی اولین کشور حوزه خلیج‌فارس است که پیش از سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را به صفر می‌رساند. این در حالی است که همچنان به تولید نفت ادامه می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، دولت امارات متحده عربی روز پنجشنبه در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی، با اعلام این خبر اظهار کرد برای رسیدن به این هدف، اعضای اوپک تلاش می‌کنند تا خود را با توافقنامه آب و هوایی پاریس هماهنگ کنند. این توافقنامه در نظر دارد تا افزایش دمای جهان را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کند.

در بیانیه دولت آمده است: «چشم‌انداز توسعه امارات به‌عنوان پویاترین اقتصاد جهان، از روند رسیدن به تولید کربن صفر پشتیبانی می‌کند.»

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، گفته است که امارات متحده عربی ۶۰۰ میلیارد درهم (۱۶۳ میلیارد دلار) در بخش انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز است. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور به طور متوسط ۴ میلیون بشکه در روز نفت و سایر مایعات در سال ۲۰۱۹ تولید کرده است و از این حیث رتبه هفتم در جهان را در اختیار دارد.

تعهد کربن صفر می‌تواند بر عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان، فشار آورد تا تولید سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. اما این تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

کمتر از یک سال پیش، شرکت ملی نفت امارات متحده عربی ADNOC موافقت کرد که ۱۲۲ میلیارد دلار در توسعه ذخایر جدید نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند. این کشور قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیون بشکه در روز برساند.

مریم بنت محمد سعید حرب المهیری، وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی امارات در مصاحبه با سی‌ان‌ان  گفت که این کشور به تولید نفت و گاز «در صورت نیاز» ادامه خواهد داد.

المهیری افزود: «ما نمی‌توانیم ناگهانی شیر را ببندیم. این موضوع یک روند انتقالی است.»

بیشتر از جهان