درخواست آمریکا از کره جنوبی برای ایفای «نقش سازنده» در مذاکرات هسته‌ای ایران

گفت‌و‌گوی رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، روز پنجشنبه با چوی جونگ کان، معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی، درباره همکاری میان واشینگتن و سئول در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی و  به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور، چوی جونگ کان در این گفت‌وگو بر تعهد کشورش در فراهم آوردن حمایت‌های لازم برای ازسرگیری مذاکرات «با توجه به اهمیت روابط تهران-سئول» تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش، رابرت مالی نیز از سئول خواسته است برای آغاز دوباره مذاکرات در وین «نقشی سازنده» ایفا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط ایران و کره جنوبی در سال‌ها و دهه‌های گذشته، حتی با وجود تحریم‌ها، خوب بوده است، اما در چند سال اخیر، به دلیل کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، سئول به ناچار بخشی از همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرد.

میلیاردها دلار از دارایی‌های ارزی ایران در کشورهای خارجی، از جمله کره جنوبی، به دلیل تحریم‌های آمریکا توقیف شده و ایران اخیرا به عنوان یک گام مثبت و نشانه «حسن نیت» در مذاکرات، آزادسازی این مبالغ از سوی ایالات متحده را خواستار شده است.

ایران و گروه ۵+۱ در تیر ۱۳۹۴ درباره اعمال محدودیت‌های مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها، به توافق رسیدند، اما آمریکا سه سال بعد از آن توافق خارج شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش، به تدریج از تعهدات خود در برجام فاصله گرفت.

شش دور مذاکره غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در وین، با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در برجام انجام شد اما در خرداد ماه، به دلیل انتخابات در ایران و تشکیل دولت جدید متوقف شد. تاریخ برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نیست.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که در حال بررسی محتوای مذاکرات انجام شده در دولت حسن روحانی است و به‌زودی به مذاکرات بازخواهد گشت؛ اما آمریکا می‌گوید این فرصت نامحدود نیست و با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، ممکن است بازگشت به برجام دیگر سودمند نباشد.