تهران ارتباط بین توقیف نفتکش ایران و کره جنوبی را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توقیف نفتکش ایرانی را یک «موضوع فنی» دانست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: «منتظر دریافت اطلاعات بیشتری ازسوی دولت اندونزی هستیم.»- تصویر از مریم کامیاب/ خبرگزاری مهر  

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با رد ضمنی ارتباط نفتکش کره جنوبی که سپاه پاسداران توقیف کرده است، با توقیف نفتکش ایران در اندونزی، گفت: «از این حدس‌ها همیشه می‌شود.» 

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه در نشست رسانه‌ای هفتگی خود، همچنین با اشاره به اطلاعات ضدونقیض دریافت‌شده درمورد نفتکش ایرانی توقیف‌شده در آب‌های اندونزی، خواستار اطلاع‌رسانی «شفاف‌تر و دقیق‌تر» شد و گفت: «منتظر دریافت اطلاعات بیشتری ازسوی دولت اندونزی هستیم.»  

او توقیف این نفتکش را یک «موضوع فنی» دانست و گفت که «در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد».

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که علاوه‌بر پیگیری وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و شرکت صاحب کشتی برای پیدا کردن دلیل این توقیف و حل‌و‌فصل آن تلاش می‌کنند.

گارد ساحلی اندونزی روز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه اعلام کرد یک نفتکش با پرچم جمهوری اسلامی ایران را که حامل سوخت مازوت بوده، توقیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس آنچه اعلام شد، نفتکش ایرانی به‌همراه نفتکشی با پرچم پاناما متهم به انتقال غیرقانونی سوخت شده‌اند و با خاموش کردن ردیاب‌ها و سامانه شناسایی خودکار و پایین کشیدن پرچم‌ها، قوانین عبور و مرور دریایی را نقض کرده‌اند. نشت سوخت از نفتکش حامل پرچم پاناما نیز یکی از دلایل توقیف آن کشتی اعلام شده است.

این درحالی است که حدود ۲۰ روز پیش، سپاه پاسداران روز ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد که یک نفتکش کره‌جنوبی حامل ۷هزار و ۲۰۰تن فراورده‌های نفتی را به‌دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف کرده است.

توقیف نفتکش کره جنوبی با برخی گمانه‌زنی‌ها همراه شد، مبنی‌بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با گروگان‌گرفتن نفتکش کره‌جنوبی می‌خواهد از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای آزاد کردن دارایی‌های مسدودشده ایران در آن کشور استفاده کند؛ اما سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۵ بهمن ماه ضمن رد این گمانه‌زنی، درخواست میانجی‌گری قطر برای حل‌وفصل مساله نفت‌کش توقیف‌شده کره‌جنوبی را قابل پذیرش ندانست و گفت: «میانجی‌گری سیاسی در مورد مسائل فنی مورد قبول ما نیست .»

خطیب‌زاده در نشست خبری دوشنبه درباره دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی هم گفت: «در مورد بدهی ما از کره هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و منتظر راه‌حل‌هایی هستیم که در سفر قائم مقام وزیر خارجه کره گفته شد و امیدواریم این راه‌حل‌ها عملیاتی شود. مسائل ما با کره جنوبی در حوزه بدهی جلو نمی‌رود.»