خانه مد معروف هدف اعتراض حامیان محیط زیست

۳۰ نفر در برنامه‌ریزی این اعتراض مشارکت داشتند و دو نفر آن‌ها دستگیر شدند

فعالان محیط‌زیست در هفته مد پاریس اعتراض خود به مصرف‌گرایی در صنعت مد و لباس را به قدم روی لویی وتان کشاندند.

معترضان به تغییرات آب و هوایی و محیط‌زیست گروه «شورش انقراض» در نمایش لباس لویی ویتون در هفته مد پاریس در میان قدم روی مدل‌های این خانه مد به صحنه رفتند تا تأثیر این صنعت بر محیط‌زیست را یادآوری کنند.

این معترضان با در دست داشتن پارچه نوشته‌ای با مضمون «مصرف‌گرایی = انقراض»، تلاش کردند تا از توجه دوربین‌ها به این رویداد مد در جهت رساندن پیام خود بهره‌برداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان درحالی‌که مدل‌ها جدیدترین لباس‌های لویی ویتون را نمایش می‌دادند، به روی راهروی صحنه که در گالری هنری لوور برپاشده بود رفتند و جملات اعتراضی خود را نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش «شورش انقراض، دوستان زمین و جوانان برای اقلیم» در بیانیه‌ای اعلام کردند که حدود ۳۰ نفر در برنامه‌ریزی این اعتراض مشارکت داشتند و دو نفر آن‌ها دستگیر شدند.

آن‌ها از دولت خواستند «با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۹ به ازای هر نفر ۴۲ قطعه لباس در فرانسه به فروش رسید» سطح تولید در این بخش را کاهش دهد.

لویی ویتون تا زمان نوشتن این گزارش در مورد این حادثه اظهارنظری نکرد. در تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود نیز تصویری از این واقعه قرار نداده است. این بی‌اعتنایی مورد اعتراض بخشی از ۴۲ میلیون دنبال کننده این نشان تجاری در شبکه اجتماعی اینستاگرام قرارگرفته است که خواسته‌اند «واقعیت» درباره این قدم رو به‌درستی بازتاب داده شود.

یکی از منتقدان نوشت: «اجازه دادن به معترضان برای شرکت در قدم رو می‌توانست یک حمایت بزرگوارانه تلقی شده و روی فروش هم تأثیر بگذارد اما خروج اجباری آن‌ها هم برای این نشان تجاری نهایت بدسلیقگی بود.» اشاره او به نگهبانانی بود که خود را روی معترضان انداختند و یکی از آن‌ها را هل داده و کشان‌کشان از صحنه دور کردند.

معترضان دیگری هم با تکرار شعارهای حمایتی خود برای لویی ویتون نوشتند: «مد در سیاره مرده وجود ندارد»

گذشته از نقدها به سانسور معترضان توسط لویی ویتون، برخی دیگر نیز به نحوه اجرای نمایش و طراحی لباس‌ها انتقاد داشتند.

ضرب‌المثلی در تجارت نمایش لباس هست که می‌گوید «اگر نور صحنه را کم کردند احتمالاً چیز درخوری برای نمایش وجود ندارد» با اشاره به این موضوع تعدادی از نور کم، فقدان رنگ و عبوس بودن مدل‌ها انتقاد کردند. یکی از آن‌ها در توییتر نوشت: «مدل‌ها هیچ لذتی از پوشیدن لباس‌های این خانه مد را در چهره خود نشان نمی‌دهند.»

مطمئناً «ال‌وی» نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد و انتظار طولانی برای دیدن نمایش لباس‌ها هم سطح توقع طرفداران چشم‌انتظار را بالا برده است؛ اما جدا از طرح و نقش و رنگ، این خانه مد فرانسوی با قدمت بیش از یک قرن باید سیاست خود را در قبال مصرف‌گرایی در صنعت مد هر چه سریع‌تر علنی کند. همان‌طور که خز زینتی دیگر جایی در صنعت مد ندارد و یک ضد تبلیغ است و خانه‌های مد سرانجام داوطلبانه یا اجبار بازار، مجبور به وفق دادن خود با آن شدند، دغدغه‌های زیست‌محیطی نیز باید در اتاق‌های جلسات این نشان‌های لوکس جایی برای خود باز کند.

اگر لویی ویتون واکنش درخوری به این ماجرا نشان ندهد، احتمالاً باید بار بعدی که قدم رو برگزار می‌کند کیف همه را بگردد تا کسی پارچه نوشته اعتراضی به روی صحنه نبرد. شاید هم تصمیم بگیرند به جای کنار آمدن با واقعیت کره زمین، نگهبانان ورزیده‌تری استخدام کنند.

بیشتر از مُد و زیبایی