فیسبوک درباره خاموشی اینستاگرام و واتس‌اپ توضیح داد

شرکت فیسبوک اعلام کرد که مشکل داخلی بوده است نه حمله‌ سایبری خارجی

اما هنوز مواردی نامشخص باقی می‌ماند، از جمله اینکه چگونه این اتفاق رخ داد و فیسبوک چه کرد تا آن را رفع کندـ LIONEL BONAVENTURE / AFP

فیسبوک سرانجام توضیحی ارائه داد که چگونه اپ اصلی شرکت، اینستاگرام و واتس‌اپ و بسیاری از برنامه‌های مرتبط دیگر در یکی از بزرگ‌ترین خاموشی‌های تاریخ این شرکت از دسترس خارج شدند.

شرکت فیسبوک اعلام کرد که مشکل داخلی بوده است نه حمله‌ سایبری خارجی. و می‌گوید هیچ نشانه‌ای حاکی از دستکاری اطلاعات وجود ندارد.

اما هنوز مواردی نامشخص باقی می‌ماند، از جمله اینکه چگونه این اتفاق رخ داد و فیسبوک چه کرد تا آن را رفع کند.

توضیح فیسبوک در این زمینه مبهم بود، کما اینکه معمولا هنگام ناکامی‌های شرکت این چنین است. پست وبلاگی این شرکت فقط چهار پاراگراف بود و تنها دو پاراگراف به توضیح اتفاق و نحوه بروز آن اختصاص داده شده بود.

سانتوش جاناردان، معاون مهندسی و زیرساخت‌های فیسبوک، نوشت: «تیم مهندسی ما متوجه شده است تغییرات در پیکربندی روترهای اصلی که شبکه نقل و انتقال داده‌ها بین مراکز اطلاعات را هماهنگ می‌کنند باعث بروز مشکلاتی شد که این ارتباط را مختل کرد. اختلال در ترافیک شبکه تاثیری دومینووار بر نحوه ارتباط مراکز داده‌ها داشت و باعث توقف خدمات ما شد.»

او در ادامه افزود: «خدمات ما اکنون به حالت آنلاین برگشته‌اند و در تلاشیم آن‌ها را به حالت عادی برگردانیم. می‌خواهیم خاطرنشان کنیم که در حال حاضر معتقدیم عامل اصلی این خاموشی تغییر پیکربندی اشتباهی بوده است. همچنین هیچ شواهدی دال بر دستکاری داده‌های کاربران در نتیجه این خاموشی در دست نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاراگراف‌های دیگر متن از «افراد و کسب‌و‌کارها در سراسر دنیا که به ما متکی‌اند» عذرخواهی شده و آمده است که فیسبوک می‌داند «تاثیر از دسترس خارج شدن این چنینی بر زندگی افراد چیست و از مسئولیت خود در آگاه نگه داشتن مردم درباره اختلال در خدمات مطلعیم.» فیسبوک همچنین متعهد شد درباره آنچه رخ داده است اطلاعات بیشتری کسب کند‌ــ البته نه لزوما به اشتراک بگذارد- و بفهمد چگونه می‌توان از وقوع مجدد آن‌ها در آینده اجتناب کرد.

فیسبوک همچنین شایعه‌ای را که در چرخش بود تایید کرد، مبنی بر اینکه خود این مشکل بر «ابزارهای داخلی و سیستم‌هایی که برای فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کنیم تاثیر گذاشت و تلاش‌های ما برای تشخیص سریع و رفع مشکل را پیچیده کرد.» فیسبوک میزان این مشکل را مشخص نکرد ولی به این معنی است که کارمندان فیسبوک هم نمی‌توانستند درباره این «خاموشی» با یکدیگر ارتباط یا به سیستم‌های مورد‌نیاز برای رفع آن دسترسی داشته باشند.

از توضیح فیسبوک و همچنین اطلاعاتی که از آن زمان از منابع خارج از شرکت جمع‌آوری شده است، به نظر می‌رسد مشکل به‌دلیل نحوه اداره و هدایت ترافیک اینترنت در سراسر جهان بوده و عامل آن دو فناوری مهم است که سامانه نام دامنه (ساناد) و پروتکل دروازه‌ای مرزی نام دارند.

گرچه این فناوری‌ها کارهای متفاوتی انجام می‌دهند، نقش بنیادین هر دو در واقع یکی است: مشابه نقشه راه یا دفترچه آدرس برای ترافیک اینترنتی‌اند که بداند به چه سمت برود. وقتی درست قبل از شروع خاموشی، سوابق اطلاعات پاک یا تغییر داده شد اپ‌ها و مرورگرها نتوانستند مسیر خود را به سمت محتوای فیسبوک بیابند و همه‌ چیز فروپاشید.

اما  مسائل دیگری هنوز نامشخص باقی می‌ماند. فیسبوک هیچ توضیحی ارائه نکرد که چگونه سوابق اطلاعات تغییر داده شده‌اند بدون آنکه از ابتدا محافظت کارآمدی صورت گرفته باشد، با توجه به اینکه برای اداره شرکت این‌قدر مهم‌اند.

نه تنها برای شهرت فیسبوک بلکه برای درک عموم مردم از واقعیت این شکاف در اطلاعات خطرناک است. بدون اطلاع‌رسانی مشخص و قابل تایید درباره عامل این اتفاق، نظریه‌های توطئه شکوفا شدند. برای مثال، تعدادی از افراد گفتند مارک زاکربرگ عمدا سایت را از دسترس خارج کرده است تا توجهات را از رسوایی افشاگران دور کند اما هیچ مدرکی دال بر صحت آن وجود ندارد.

بعضی موارد، از جمله هزینه واقعی این حادثه، هرگز معلوم نخواهد شد. گرچه راه‌های متفاوتی برای تخمین آن وجود دارد، برای مثال فیسبوک هر ساعت ۱۰ میلیون دلار از دست می‌دهد و شش ساعت از دسترس خارج بود، یا اینکه ارزش سهام‌های مارک زاکربرگ حدود ۷ میلیارد دلار کاهش یافت، اما خیلی سخت بشود میزان واقعی خسارت در سراسر جهان را محاسبه کرد.

برخی از هزینه‌هایی که شاید در این بازه زمانی خرج می‌شد می‌تواند دوباره به شرکت برگردد، چون حالا که سایت برگشته است تبلیغ‌کنندگان احتمالا دوباره از همان بودجه خود برای تبلیغات استفاده خواهند کرد. اما برخی از این مخارج برای همیشه از دست رفته است: مارک زاکربرگ پیش‌تر ابراز نگرانی کرده بود که وقتی کاربران هنگام از دسترس خارج شدن سرویس‌های شرکت، به‌ویژه اپ‌های گفتگو، را ترک می‌کنند ممکن است دیگر هرگز برنگردند.

فیسبوک در عذرخواهی خود به طیف گسترده شرکت‌هایی که برای فعالیت به سرویس‌های آن متکی هستند تاکید کرد، اقدامی که در مرکز دفاع این شرکت علیه فشارهای قانون‌گذاران و تغییرهای مدنظر اپل است تا میزان ردیابی کاربران فیسبوک را محدود کند. یکی از پیام‌های مثال‌زدنی که در بخشی از عذرخواهی فیسبوک در حساب توییتر آن آمده است، نوشت: «خطاب به جماعت بزرگی از افراد و کسب‌و‌کارهایی که در سراسر جهان به ما متکی‌اند: پوزش می‌خواهیم.» 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی