سازمان عفو بین‌الملل از جنایت طالبان در دایکندی پرده برداشت

طالبان پس از تسلیم شماری از نیروهای دولت سابق، ۱۱ مرد هزاره و یک دختر هفده ساله را خودسرانه و بدون محاکمه اعدام کرده‌اند

 سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین تحقیق خود، از کشتار در روستای کهور استان دایکندی پرده برداشت. بر اساس این تحقیق، طالبان در ۳۰  اوت، پس از تسلیم شماری از نیروهای دولت سابق، ۱۱ مرد هزاره و یک دختر هفده ساله را خودسرانه و بدون محاکمه اعدام کرده‌اند. در این بین، ۹ تن از نیروهای دولتی سابق پس از تسلیم، اعدام شده‌اند، دو نفر از آنان هنگام فرار کشته شده‌اند و یک دختر هفده ساله نیز در جریان تیراندازی طالبان به سمت مردم هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بر اساس تحقیق سازمان عفو بین‌الملل، این کشتار در روستای کهور شهرستان خدیر در استان دایکندی اتفاق افتاده است.

در تحقیق سازمان عفو بین‌الملل آمده است که ویدیوها و عکس‌های این اتفاق راستی‌آزمایی و تایید شده و محل وقوع این کشتار در روستای کهور ثابت شده است. در این گزارش به نقل از اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، آمده است: «این اعدام‌ها ثابت می‌کنند که طالبان مرتکب همان جنایت‌های وحشتناکی می‌شوند که در دوران حکومت قبلی‌شان در افغانستان به ارتکاب آن شهرت داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگنس کالامار گفت: «آن‌ها (طالبان) بارها حقوق کسانی را که دشمن خود قلمداد می‌کنند نقض کرده‌اند، حتی کسانی را که تسلیم شده‌اند می‌کشند.»

سازمان عفو بین‌الملل اسامی یازده تن از قربانیان کشتار در روستای کهور را اعلام کرده است: موسی امیری ۴۶ ساله، خداداد جواهری ۳۳ ساله، عصمت‌الله زریغ ۳۴ ساله، نورعلی ابراهیمی ۳۴ ساله، حبیب‌الله ۳۳ ساله، امان‌الله ۳۲ ساله، رضا کریمی ۳۱ ساله، داوران ۲۶ ساله، دورمحمد ۴۱ ساله، عبدالحمید فهیمی ۲۸ ساله و رضا جویا ۳۳ ساله. این یازده نفر عضو نیروهای امنیت ملی دولت پیشین بوده‌اند.

طالبان ساکنان روستای کهور و مناطق همجوار را که از محل زندگی‌شان متواری شده‌اند، تهدید کرده‌اند که بازگردند و تسلیم شوند. شاهدان کشتار در مصاحبه با سازمان عفو بین‌الملل گفته‌اند که یکی از فرماندهان طالبان حاضر در محل هشدار داده بود: «من در ۲۰ سال گذشته مردم را کشتم. کشتن برای من آسان است. می‌توانم دوباره بکشم.»

با وجود اینکه رسانه‌های داخلی افغانستان نیز خبر این کشتار را پوشش داده بودند، سخنگویان طالبان و مسئولان محلی طالبان در دایکندی وقوع این جنایت را رد کرده‌اند. صدیق‌الله عابد، که طالبان او را به سمت فرمانده امنیت دایکندی منصوب کرده است، در اوایل سپتامبر، زخمی شدن یک عضو طالبان در درگیری با نیروهای نظامی دولت پیشین را تایید کرد.

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت: «طالبان باید فورا از این اقدام‌های انتقام‌جویانه‌ وحشیانه دست بکشند و اطمینان حاصل کنند که کارکنان دولت سابق و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند با خیال راحت در افغانستان زندگی کنند.»

سخنگویان طالبان، از جمله بلال کریمی و قاری سعید خوستی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، تحقیق سازمان عفو بین‌الملل را یک‌جانبه خوانده‌اند و یافته‌های این تحقیق را رد کرده‌اند. سخنگویان طالبان پیش‌تر نیز تحقیق‌های صورت‌گرفته در مورد کشتارهای این گروه در قندهار، غزنی، پنجشیر و دیگر نقاط افغانستان را رد کرده بودند.