یک فرمانده طالب کشتار مردم در پنجشیر را تایید کرد

رئیس استخبارات طالبان در پنجشیر گفته است افراد طالبان تعدادی از مردم را به گلوله بستند

یکی از فرماندهان گروه طالبان در استان پنجشیر می‌گوید که تعدادی از افراد طالبان مردم این منطقه را به گلوله بسته‌اند.

فرمانده آقا میر، که از اعضای طالبان و در حال حاضر رئیس استخبارات پنجشیر است، در نشستی با مردم پنجشیر گفت تعدادی از افراد طالبان در این منطقه «اعمالی انجام دادند که ما را نزد مردم روسیاه ساخته‌اند».

او می‌گوید: «ما تلاش کردیم تا مردم را از کوه‌ها برگردانیم، ولی تعدادی دیگر آمدند و آن‌ها را به قتل رساندند. حتی اجازه دفن جنازه افرادی را که به قتل رسانده بودند، نمی‌دادند.»

او که خود از تاجیک‌های پنجشیر است، می‌گوید: «ما حالا درمانده‌ایم که چه جوابی به قوم خود بدهیم. وقتی ما فردی را به جرم کشتن مردم می‌گیریم و بازداشت می‌کنیم، می‌گویند کاری نداشته باشید، طرف پنجشیری بوده و حقش بوده کشته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس استخبارات طالبان، در هر کوچه و پس‌کوچه یک جنازه حتما افتاده است.

او می‌گوید: «از رهبری طالبان می‌خواهیم که نه ما را در مقابل مردم شرمسار کنند و نه خودشان حرفی بزنند که بعدا با اعمالشان در تناقض باشد.»

او می‌گوید: «فرماندهان طالب باید مواظب افراد زیر امر خود باشند که باعث اذیت و آزار مردم نشوند. یکی از سر زمینش برده می‌شود، یکی از خانه‌اش در نصف شب کشیده می‌شود. استاندار پنجشیر و ما به‌عنوان مسئول استخبارات حق بازرسی و جست‌و‌جوی افراد مسلح را داریم، نه اینکه افراد پاسگاه‌های امنیتی که مسئولیتشان حفظ پاسگاه و تامین امنیت منطقه‌شان است، بروند و مردم را آزار بدهند.»

آقا میر می‌گوید باید جلو افراد مغرض گرفته شود تا مردم را بیشتر از این آزار و اذیت نکنند.

این نخستین بار است که یک فرمانده طالب به کشتار مردم در پنجشیر اعتراف می‌کند. پیش از این، گزارش‌هایی از جنایت‌های طالبان در پنجشیر پس از تصرف این منطقه منتشر شده بود، اما به‌دلیل ممانعت طالبان از حضور خبرنگاران مستقل در پنجشیر، این جنایت‌ها انعکاس چندانی نیافت.

فقط در یک مورد، ناله و زاری خانواده گل میر که فرزندشان به‌دست طالبان کشته شده بود، دیده شد. مادر گل میر می‌گوید فرزندش نه جنگجو بود و نه در ارتش افغانستان فعالیت داشت، او فقط به شلوارهای پلنگی علاقه داشت و آن را می‌پوشید. طالبان او را فقط به جرم پوشیدن شلوار پلنگی به قتل رساندند.

ویدیو تیرباران گل میر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و سر‌و‌صدای زیادی به پا کرد. پس از آن، فرماندهان طالب از افراد خود خواستند که به‌هیچ‌وجه از قربانیان فیلم نگیرند.

اعتراف رئیس استخبارات طالبان در پنجشیر نیز در رسانه‌های اجتماعی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. کاربران رسانه‌های اجتماعی با اشتراک‌گذاری این ویدیو، آن را نشانه مستقیم نسل‌کشی طالبان در پنجشیر دانسته‌اند، نکته‌ای که رهبران طالبان تلاش کردند در روزهای پس از تصرف پنجشیر، کتمان کنند.