یونان، مانع ورود افسارگسیخته مهاجران از افغانستان می‌شود

یونان در منطقه اوروس در مرز ترکیه ۴۰ کیلومتر نرده‌کشی کرده است

تصرف افغانستان به دست طالبان باعث نگرانی یونان از تکرار وقایع سال ۲۰۱۵ شده است - LOUISA GOULIAMAKI / AFP

نخست‌وزیر یونان پس از بازدید از اردوگاه جدید مهاجران در نزدیکی مرز ترکیه گفت این کشور نمی‌گذارد همانند سال ۲۰۱۵ که مهاجران سوری به این کشور سرازیر شدند، مهاجران افغانستانی نیز به صورت افسارگسیخته وارد یونان شوند.

کیریاکوس میتسوتاکیس گفت: «سیل افسارگسیخته مهاجرت همانند آنچه در سال ۲۰۱۵ دیدیم برای ما پذیرفتنی نخواهد بود.»

این سخنان بار دیگر نشان می‌دهد که او اجازه نخواهد داد بعد از تصرف افغانستان به دست طالبان، شمار زیادی از مهاجران افغانستانی وارد خاک یونان شوند.

یونان ماه گذشته (سپتامبر) با تامین اعتبار ۳۷ میلیون پوندی اتحادیه اروپا اردوگاهی وسیع و محصور در سیم‌خاردار در جزیره ساموس در نزدیکی ترکیه افتتاح کرد.

این کشور همچنین در منطقه اوروس در مرز ترکیه ۴۰ کیلومتر نرده‌کشی کرده است.

قرار است در اردوگاه جدید که مجهز به اتاقک‌های پیش‌ساخته دارای تهویه و مناسب برای اسکان خانواده‌ها است، ۳ هزار نفر تا زمان رسیدگی به درخواست‌هایشان به طور موقت اسکان داده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون حدود ۳۰۰ نفر مهاجر از افغانستان، سوریه و کشورهای آفریقایی به تفکیک ملیتشان در بخش‌های مختلف این اردوگاه زندگی می‌کنند. این اردوگاه دارای زمین‌های بازی از جمله زمین بسکتبال است.

اما گروه امدادرسانی‌های درمانی پزشکان بدون مرز (ام‌اس‌اف) می‌گوید: «شکی نیست که این مرکز جدید فقط به رفتارهای غیرانسانی و به حاشیه راندن پناهجویان در اتحادیه اروپا دامن خواهد زد. میلیون‌ها یورو صرف احداث این تاسیسات شده است که مجهز به سیم‌خاردارهای نظامی و سامانه‌های پیشرفته مراقبت است. این مرکز جدید در کنار مخالفت گسترده با درخواست‌های پناهندگی، نماد دیگری از مخالفت کامل با پناهندگان و حق پناهجویی آن‌ها است.»

تصرف افغانستان به دست طالبان باعث نگرانی یونان از تکرار وقایع سال ۲۰۱۵ شده است. در آن سال نزدیک به یک میلیون پناهجو که اغلبشان سوری بودند با گذر از مرز ترکیه به یونان گریختند تا وارد اروپا شوند.

البته آتن روز پنجشنبه ۸ مهر از ورود ۲۶ زن قاضی و وکیل افغان و خانواده‌هایشان استقبال کرد اما چنین مواردی استثنا است و آقای میتسوتاکیس می‌گوید: «مورد آن‌ها نباید عامل جذب مهاجران شود.»

افغانستان دچار بحران اقتصادی شده است و به همین دلیل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مورد وقوع گسترده گرسنگی در مدت چند هفته آینده در این کشور هشدار داده است.

آقای میتسوتاکیس پیش از بازدید از اردوگاه جدید ساموس برای مقامات محلی اردوگاه پیشین این جزیره به نام واتی سخنرانی کرد. اردوگاه چادری ۷ هزار نفره واتی زمانی پر ازدحام و پر از موش بود و او آن را «اردوگاه شرم‌» و « توهینی به کرامت انسان» خواند.

دولت یونان در پی ایجاد تاسیسات بیشتری برای اسکان پناهندگان در سایر جزایر خود در نزدیکی ترکیه است و می‌گوید اسکان امن‌تری فراهم خواهد کرد.

نخست‌وزیر یونان می‌گوید خط‌‌مشی مهاجرت دولت این کشور شبکه‌های قاچاق مهاجر را از هم «فروپاشید».

آقای میتسوتاکیس می‌گوید: «موفق شده‌ایم به قاچاقچیان و مشتریان آن‌ها بفهمانیم که اگر غیرقانونی از دریای اژه عبور کنند پولشان را هدر داده‌اند.»

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent