دستگیری رپر بریتانیایی مظنون به عضویت در داعش با ۵۰ هزار پوند بیت‌کوین

عبدالماجد عبدالباری همراه دو مرد دیگر در آلمریا در جنوب اسپانیا بازداشت شد

عبدالماجد عبدالباری ۳۱ ساله که با نام هنری «لیریسیست جین»- Screengarb/Youtube

بر اساس اسناد تازه منتشر شده از دادگاه، یک خواننده رپ بریتانیایی که پلیس او را یکی از تحت‌تعقیب‌ترین تروریست‌های داعش در اروپا توصیف می‌کند، در حالی که در آپارتمانی با بهارخواب، سونا و با تقریبا ۵۰ هزار یورو بیت‌کوین زندگی می‌کرد، دستگیر شده است.

عبدالماجد عبدالباری ۳۱ ساله که با نام هنری «لیریسیست جین» (جن ترانه‌سرا) فعالیت می‌کرد، در سال ۲۰۱۳ به خاورمیانه سفر کرد. او سپس به اروپا بازگشت و پلیس مظنون شد که قصد دارد حمله‌ای تروریستی را هدایت کند.

پلیس اسپانیا در ماه آوریل ویدیویی را از عملیات دستگیری وی در سال گذشته (۲۰۲۰) منتشر کرد و آقای عبدالباری را «یکی از تحت‌تعقیب‌ترین تروریست‌های خارجی داعش در اروپا» نامید.

او به همراه دو مرد دیگر در آلمریا در جنوب اسپانیا بازداشت شد.

چنانکه در اسپانیا مرسوم است، قاضی اسپانیایی در ابتدا اعلام کرد که نمی‌تواند جزئیاتی از عملیات پلیس را منتشر کرد، اما این هفته این حکم را لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالباری هرگونه ارتباط با داعش را تکذیب کرده و گفته است که او در مارس ۲۰۲۰ از ایتالیا و در جست‌وجوی کار به اسپانیا آمده است.

بر اساس اسناد و مدارک دادگاه که روزنامه ال‌پایس مشاهده کرده است‌، پلیس آقای عبد‌الباری را در حال زندگی در یک آپارتمان «ایر بی‌اندبی» (سایتی برای اجاره مجازی محل سکونت) با سونا، لپ‌تاپ شخصی، مجموعه‌ای از تلفن‌های همراه و تقریبا ۵۰ هزار یورو بیت کوین یافته است.

بر اساس این اسناد، این سه نفر آپارتمانی را با «بهارخواب، چشم‌انداز و سونا (که) عبدالبری قطعا از آن استفاده می‌کرد چرا که لباس‌هایش را داخل آن گذاشته بود» اجاره کرده بودند.

پلیس مظنونان را هنگامی دستگیر کرد که غذا برای تحویل در منزل سفارش دادند. ماموران تایید کردند که آقای عبدالبری را پیدا کرده‌اند.

این سه نفر کامپیوترهای خود را در بخش مشترک آپارتمان رها کرده بودند.

بر اساس اسناد دادگاه، «همه این‌ها بر یک رابطه شخصی بین همخانه‌‌ها ‌دلالت دارد که با آپارتمان‌های معمولی که مهاجران مشترکا در آن زندگی و هزینه‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند، بسیار تفاوت دارد.»

به گفته پلیس، این گروه هم‌زمان سه آپارتمان مختلف را در آلمریا، شهری در جنوب اسپانیا، اجاره کرده بودند.

این گزارش می‌افزاید: «پیوندهای عبدالباری با داعش مسالمت‌آمیز بودن اقامت او در اروپا را نوید نمی‌داد و ما را مجبور کرد امکان تکرار عملیاتی با پیامدهای مرگبار برای امنیت عمومی را در نظر گیریم.»

بر اساس اسناد دادگاه، عبدالباری در مصاحبه‌ای در زندان با پلیس و وکلای خود، کارهای سازمان‌های تروریستی را محکوم کرده است.

آلوارو دورین، وکیل عبدالباری، گفت که پلیس هیچ ارتباطی بین موکل وی و داعش پیدا نکرده است.

وی افزود: «آن‌ها هیچ ویدیوی تبلیغاتی از امامان [داعش] ضبط نکرده‌‌اند.»

پدر عبدالباری در سال ۲۰۱۴ در ایالات متحده، به اتهام توطئه برای قتل در بمب‌گذاری القاعده در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ گناهکار شناخته شد.

عادل عبدالباری، مصری، به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

وی پس از گذراندن ۲۱ سال حبس، سال گذشته به دلیل ترس از مرگ بر اثر کووید-۱۹ از آمریکا به بریتانیا تبعید شد.

© The Independent

بیشتر از جهان