خانواده‌ای لندنی با تعداد «خارق‌العاده» تروریست‌های طرفدار داعش

اعضای این خانواده با الهام از داعش نقشه حملات مسلحانه می‌کشیدند

عبدالعزیز ابومنیه، همسرش اسما آویس و برادرش احمد آویز به دلیل انتشار تبلیغات داعش در سال ۲۰۱۹ زندانی شدند - عکس از شبکه‌های اجتماعی

روز ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ مأموران پلیس سه مرد را دیدند که در خیابانی اصلی در ایلفورد واقع در شرق لندن پوستر به دیوار می‌زدند.

روی این پوسترها زیر تصویری از گل شقایق و جمجمه‌ به همراه سایه هواپیماهای نظامی نوشته بود «بریتانیا با استفاده از پول مالیات‌تان مسلمانان را در کشورهای مسلمان می‌کشد.»

در ادامه این پیام ضد روز بزرگداشت آمده بود «وحشت از نوع بریتانیایی: مبادا فراموش کنیم. به امت خود خیانت نکنید... با یهودیان و مسیحیان متحد نشوید.»

پلیس پوستر را از دیوار کند، ولی سه برادر احمد اویس، صحیب ابو و محمد ابو را به جرم نصب آن‌ها دستگیر نکرد. اما به گفته دادستان‌ها، این «دشمنی با بریتانیا» بعدها به شکل‌های دیگری بروز کرد.

سه سال بعد، اویس به جرم تبلیغ برای داعش و صحیب به جرم طرح‌ریزی برای حمله تروریستی در زندان بودند. صحیب ۲۷ ساله روز جمعه به تدارک حمله تروریستی محکوم شد، اما محمد ۳۲ ساله از جرم خبر نکردن پلیس از این حمله تبرئه شد. برادران ابو بخشی از این خانواده‌اند که به گفته پلیس تعداد «نامعمولی» عضو جهادی دارد.

در دادگاه این افراد گفته شد پدرشان دو بار ازدواج کرده و بچه‌ها تعداد زیادی خواهر و برادر ناتنی از نامادری‌های‌شان دارند که همگی ساکن لندن‌اند.

دوتا از برادرهای ناتنی ویل و سلیمان اویس در سال ۲۰۱۵ برای پیوستن به داعش راهی سوریه شدند. بعدا خبر مرگ‌شان به بستگانشان رسید. به آنان گفتند سلیمان در جنگ کشته شده و ویل داخل ساختمانی بوده که بمباران شده است.

در ژانویه ۲۰۱۹ سه نفراز اعضای این خانواده به جرم تبلیغ و ترویج داعش به زندان افتادند.

گوشی تلفن احمد اویس، اسما اویس و عبدالعزیز عمر ابومنیه (برادر ناتنی برادران ابو، خواهر ناتنی‌شان و همسرش) در جریان تحقیقات جنایی غیرمرتبط به این موضوع ضبط شد.

این تحقیقات در مورد توطئه‌چینی برای سرقت از یک مغازه جواهرفروشی در ایلفورد واقع در شرق لندن بود و احمد، صحیب و محمد همگی به جرم دست داشتن در این نقشه راهی زندان شدند.

بازرسان با بررسی گوشی‌ اعضای این خانواده متوجه حجم عظیمی از تبلیغ خشونت در فضای مجازی توسط آنان شدند، مثلاً احمد در فیسبوکش نوشته بود کشتن غیرمسلمان‌ها اشکالی ندارد.

صحیب و محمد به دسیسه‌چینی برای سرقت محکوم شدند اما جرم احمد، اسما و منیه تروریسم اعلام شد. این سه برادر مطالب تروریستی منتشر کرده بودند و در گوشی اسما نیز راهنمایی‌های دل‌آزاری برای اجرای عملیات تروریستی با استفاده از وسایل نقلیه، چاقو و بمب‌های دستی پیدا شد.

در دادگاه آنان گفته شد اعضای این خانواده برای داعش تبلیغ کرده‌اند و در گروه خانوادگی واتساپی‌شان مطالبی در حمایت از داعش منتشر کرده‌اند.

قاضی مارک دنیس کیو.سی دو سال پیش ضمن صدور حکم زندان اویس و منیه گفت: «واضح است سایر بزرگ‌سالان خویشاوند متهمان نیز همین دیدگاه‌ها را دارند و فقط میزان حمایت‌شان از این گروه تندرو با هم فرق دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود این خانواده با شبکه تروریستی المهاجرون رابطه دارد و اسما اویس و منیه پیش‌تر در همان خیابانی در لندن زندگی می‌کرده‌اند که خانواده بنیان‌گذار این شبکه عمر بکری محمد زندگی می‌کرده است.

در دادگاه برادران ابو هم‌چنین گفته شد صحیب بارها در مورد انجم چودری و سایر شخصیت‌های مهم شبکه المهاجرون جستجوی اینترنتی کرده و با آن‌ها در مورد یک مأمور مخفی پلیس که خود را قاچاقچی جهادی اسلحه جا زده بوده صحبت کرده است.

پیام‌های زیادی به هیئت منصفه نشان داده شد، که نشان می‌داد مطالب و دیدگاه‌های تندروانه میان صحیب، برادرش محمد و یکی از برادران ناتنی نوجوانشان از خانواده اویس رد و بدل می‌شده است.

در این گروه گپ‌نوشت سه‌نفره، صحیب روز ۱۷ ژوئن نوشته «انشاالله به یاری خدا پا را  فراتر از حرف می‌گذاریم و دست به کار می‌شویم. کاروان [سربازان داعش] ما را جا گذاشت اما انشالله نوبت ما هم خواهد رسید.»

برادر ناتنی نوجوان که چون آن زمان ۱۷ ساله بود ایندیپندنت از بردن نامش معذور است محکوم نشد. او نیز در آن گروه نوشته بود «بله، نوبت ما هم خواهد رسید. باید گوش به زنگ باشیم تا وقتش برسد.»

هر سه برادر مطالب تروریستی و فرسته‌های خشونت‌بار رد و بدل و در گپ‌نوشت‌ها از داعش حمایت کرده بودند.

برادر نوجوان چند روز پیش از آنکه در ماه ژوئيه توسط پلیس دستگیر شود در این گروه نوشت: «ما مال این جا نیستیم. سولو [سلیمان اویس] و ابوحجر [ویل اویس] جلو بیفتید که ما پشت سرتان بیاییم.اخوی [برادر] نباید بنشینیم و فقط این ویدیوها را تماشا کنیم و در دل زجر بکشیم. هنوز فرصت باقی است.»

ویدیوهایی از رپ‌خوانی و تعدادی ترانه نیز به هیئت منصفه نشان داده شد که صحیب و محمد ضبط کرده و برای هم فرستاده بودند.

روز ۱۸ ژوئن صحیب ویدیویی از خودش ضبط کرده در حال خواندن ترانه‌ای که به این کلمات ختم می‌شود: «به پرچم سیاه وفادار می‌مانی؟ به پرچم سیاه وفادار می‌مانی؟» که دادستان‌ها می‌گویند اشاره به پرچم داعش دارد. محمد نیز در پاسخ همان ترانه را خوانده و فرستاده است.

دادستان جاش مک‌گینس کیو.سی در مصاحبه با اولد بیلی گفت: «محتویات دستگاه‌های الکترونیکی و صحبت‌های هر دو متهم با یکدیگر و گاهی با [برادر ناتنی نوجوان‌شان] نشان از دیدگاه‌های تندروانه‌ و تفکر خشونت‌بارشان دارد و معلوم می‌کند از اعتقادات، اهداف و روش‌های داعشی حمایت می‌کرده‌اند.»

صحیب هنگام ثبت نام برای پیوستن به گروهی از حامیان داعش در برنامک رمزگذاری‌شده تلگرام به سابقه تروریستی خانواده‌اش اشاره می‌کند.

او نوشته «کل دنیای من و خانواده‌ام زیر و رو شد چون برادر و خواهر و شوهرخواهرم ویدیوها و نشریاتی برای هم می‌فرستادند.»

«مأموران فدرال آمدند همه را گرفتند و زندانی کردند، حتی خواهرم هم یک سال زندان بود و حالا هم عفو مشروط خورده‌اند و باید یک مشت مسايل ضدتروریستی را رعایت کنند. چون ویدیوهای دولت اسلامی [داعش] و از این دست چیزها را منتشر کرده بودند.»

صحیب در اولین ملاقات با یک مأمور پلیس مخفی که  خود را هم‌قطار جهادی و  قاچاقچی اسلحه جا زده بود در مورد دو برادر ناتنی درگذشته‌اش صحبت کرده و آن دو را «شهید» خوانده است.

در دادگاه برادران ابو از سایر اعضای این خانواده نیز نام برده شد. یکی از کسانی که از لحاظ فکری بر صحیب اثرگذار بود و علیه ایالات متحده سخنرانی می‌کرد سلیمان انوار بن‌قرسا بود که پس از آزادی از زندان با او ارتباط مستقیم مجازی داشت.

او ضمن ارائه مدارکی به دادگاه گفت اولین بار یکی از خواهران ناتنی‌اش با او درباره این روحانی صحبت کرده است. خواهر ناتنی با پرداخت ۲۰۰ پوند «دوره‌ای مجازی» با او گذرانده و به صحیب گفته این روحانی «خیلی خوب» است.

صحیب هنگام دستگیری تنها در آپارتمان پدرش در شرق لندن زندگی می‌کرده، و از زمان آزادی در ماه مارس همان جا به سر می‌برده است.

پلیس در کمد خانه‌اش پرچم داعش پیدا کرده است، اما صحیب مدعی شده این پرچم متعلق به پدرش است.

فرمانده ریچارد اسمیت از پلیس ضدتروریسم لندن گفت تعداد افرادی از این خانواده که به حمایت از تروریسم متهم و محکوم شده‌اند «خارق‌العاده» است.

او در یک نشست خبری گفت: «هیچ‌کس با نفرت و انزجار به دنیا نمی‌آید. این احساسات حتماً ریشه‌ دیگری دارد. برای شروع چنین فرایندی نیاز به اثرات منفی دیگری است.»

«قطعاً بودن در مجاورت افرادی که این تفکرات را دارند عامل ایجاد بخشی از این اعتقادات پرانزجار، متعصبانه و پر از نفرت است، و به نظر می‌رسد در این خانواده عده زیادی چنین افکاری داشته‌اند. اما در نهایت معلوم نیست این جرقه شوم ابتدا از کجا آمده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان