ایران سفر لاپید به بحرین را «زمینه‌سازی برای حضور مخرب اسرائیل در منطقه» خواند

رسانه‌های اسرائیلی بازدید وزیر خارجه اسرائیل از مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را «پیامی روشن برای ایران» دانستند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، به بحرین را نوعی «زمینه‌سازی برای تثبیت حضور مخرب» آن کشور در منطقه و در راستای «تنش‌زایی» و «ناامنی» بیشتر دانست.

یک سال پس از پیمان ابراهیم و امضای توافق عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و بحرین، لاپید نخستین مقام ارشد اسرائیلی بود که روز پنجشنبه، هشتم مهرماه، به آن کشور سفر کرد. او در این سفر، سفارت اسرائیل در منامه، پایتخت بحرین، را به‌طور رسمی افتتاح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران استقبال حاکمان کشور بحرین از وزیر خارجه اسرائیل را خلاف خواست مردم  بحرین دانست و محکوم کرد. او گفت که این سفر باعث «مشروعیت‌افزایی» اسرائیل نمی‌شود و افزود: «این لکه ننگ از دامان حکام بحرین پاک نخواهد شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی و بحرین، دو کشور عرب حوزه خلیج فارس، از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ با امضای «پیمان ابراهیم» به میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا، با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند. تا پیش از پیمان ابراهیم، از میان کشورهای عربی، مصر و اردن تنها کشورهای عربی بودند که با اسرائیل رابطه داشتند، اما بعد از امارات و بحرین، سودان و مراکش نیز روابط خود را با آن کشور عادی‌سازی کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره به‌طور علنی و شدیداللحن مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل اعلام کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سخنرانی امسال خود به مناسبت «روز قدس»، در حمایت از مردم فلسطین، از علمای مسلمان و مسیحی درخواست کرد که عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را حرام اعلام کنند. 

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه با ملک حمد بن‌عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و  سلمان بن‌حمد آل خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر ‌آن کشور ملاقات کرد. او همچنین در سفر خود به بحرین، در کنار عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین، برد کوپر، یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا و مگی ناردی، کاردار سفارت ایالات متحده در منامه، از مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در آن کشور بازدید کرد که بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی این اقدام را «پیامی روشن برای ایران» عنوان کرده‌اند.

همزمان با سفر لاپید به منامه علاوه‌برافتتاح رسمی سفارت اسرائیل و امضای چندین قرارداد همکاری دوجانبه میان دو کشور، نخستین پرواز تجاری مستقیم خط هوایی بحرینی «طیران الخلیج» (گلف‌ایر) در مسیر منامه و تل‌آویو انجام شد.