قهوه گران شد، گران‌تر هم می‌شود

مقصر کدام است: تغییرات اقلیمی یا همه‌گیری جهانی کرونا

سازمان بین‌المللی قهوه اخیراً اعلام کرد در اوت ۲۰۲۱، قیمت این محصول برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت - MAURO PIMENTEL / AFP

امسال روز جهانی قهوه بسیار متفاوت است. این روز توسط سازمان بین‌المللی قهوه (ICO) در ۱ اکتبر ۲۰۱۵ برای افزایش آگاهی درباره این محصول و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان معرفی شد.

فعالان حقوق کشاورزان در این روز معمولاً بر روند کاشت، داشت و برداشت این محصول خوش عطر، تمرکز کرده و تلاش می‌کنند تا واقعیت‌ها را درباره این صنعت که در آن سود به شکل غیرقابل‌باوری نابرابر تقسیم می‌شود روشن کنند.

سازمان بین‌المللی قهوه اخیراً اعلام کرد در اوت ۲۰۲۱، قیمت این محصول برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت. این گرانی ناشی از نگرانی‌ها در مورد عرضه، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی در کشورهای اصلی تولیدکننده و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل همراه با محدودیت‌های قرنطینه کووید -۱۹ و اختلال در جریان تجارت در آسیا بود.

قیمت معیار قهوه عربی (Arabica) درجه‌یک در بورس کالای بین‌المللی نیویورک-از ۱٫۰۷ دلار آمریکا به ازای هر پوند (۴۵۴ گرم) به حدود ۱٫۹۵ دلار آمریکا افزایش یافت و در ماه جولای، قیمت آن به ۲٫۰۸ دلار آمریکا رسید.

چرا قهوه گران شد

دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها تغییرات اقلیمی است. آب‌وهوای برزیل، منشأ تقریباً ۳۵ درصد از برداشت جهانی قهوه، هرسال متغیرتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سطح جهانی ترکیبی از خشک‌سالی و یخبندان شدید کشت و عمل‌آوری قهوه را تهدید می‌کند. بلوغ درختان قهوه ممکن است تا پنج سال طول بکشد، بنابراین چند فصل طول می‌کشد تا مقیاس آسیب مشخص شود.

 در دهه ۱۹۳۰ تولید آن‌قدر بالا گرفت که قهوه به نحو چشمگیری ارزان شد. چهل سال بعد، یخبندان نیمی از تولید قهوه برزیل را از بین برد و قیمت آن را سه برابر کرد. در سال ۱۹۶۲، سازمان ICO تشکیل شد تا مشابه عملکرد اوپک برای قیمت نفت، فرازوفرودهای شدید قیمت این محصول را کنترل و برای تولید هر کشور سقفی تعیین کند. محدودیت‌هایی که برقرار نماند.

تغییرات شدید قیمت قهوه همیشه گریبان گیر کشاورزان که در قاعده هرم تولید قرار دارند شده است. افرادی که با کمترین دستمزد در مزارع قهوه کار می‌کنند و محصول قهوه تفت‌داده نشده از آن‌ها به ارزان‌ترین قیمت ممکن خریداری می‌شود.

سال گذشته در بریتانیا «پس از تحقیقات مشخص شد که کودکان زیر ۱۳ سال در مزرعه‌های قهوه در گواتمالا کار می‌کنند» محصولات این مزارع بخشی از مواد اولیه استارباکس بود که این شرکت معظم قهوه‌فروشی را درگیر پرونده «کودکان کار» کرد.

گروهی از کانال ۴ تلویزیون بریتانیا، کودکان کارگری را مشاهده کردند که هفته‌ای ۴۰ ساعته در شرایط طاقت‌فرسا با دستمزدی کمتر از قیمت یک لیوان قهوه استارباکس، در مزارع کار می‌کردند.

در طول تحقیقات، در تمام هفت مزرعه مرتبط با نسپرسو (تولیدکننده قهوه‌های کپسولی) و پنج مزرعه مرتبط با استارباکس که از آن بازدید شد، کودکان کار می‌کردند.

هر چند هر دو شرکت سعی کردند با ارائه توضیحاتی واکنش‌های منفی نسبت به خود را کم کنند اما این اظهارنظرها این واقعیت تلخ را تغییر نخواهد داد که سود قهوه خوش عطر روی میز ما که هر ماه هم گران‌تر می‌شود به جیب کارگران و کشاورزان نخواهد رفت.

بیشتر از اقتصاد