کره شمالی موشك ضدهوایی دیگری آزمایش کرد

این چهارمین موشکی است که کره شمالی در سال جاری پرتاب کرده است

تصویر منتشرشده موشکی را نشان می‌دهد که از روی خودرویی پارک‌شده در زمینی بایر پرتاب شد‌ـ KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که یک موشک ضدهوایی را که به‌تازگی ساخته، آزمایش کرده است. این تازه‌ترین مورد از مجموعه آزمایش‌های تسلیحاتی این کشور در هفته‌های اخیر است.

این  چهارمین موشکی است که کره شمالی در سال جاری، به‌رغم ابراز تمایل به عادی‌سازی روابط با کره جنوبی، پرتاب کرده است. 

به گزارش رسانه دولتی کِی‌سی‌اِن‌اِی (KCNA)، کره شمالی این موشک ضدهوایی را برای نمایش قابلیت‌ چندمنظوره این سلاح آزمایش کرده است. این آزمایش برای تایید قابلیت عملی موشک‌انداز، رادار و حمل‌کننده هدایتگر نبردهای چندمنظوره و همچنین عملکرد رزمی موشک است.

تصویر بدون تاریخی که کره شمالی روز پنجشنبه از پرتاب آزمایشی منتشر کرد موشکی صاف و صیقلی را نشان می‌داد که از روی خودرویی پارک‌شده در زمینی بایر پرتاب شد و ابر سفید بزرگی بر جا گذاشت. این موشک از یک سازه لوله‌مانند روی خودرو پرتاب شد و به تسلیحاتی که کره شمالی در دو رژه نظامی اکتبر ۲۰۲۰ و ژانویه امسال به نمایش گذاشته بود، شباهت داشت.

این آزمایش را آکادمی علوم دفاعی کره شمالی و با حضور مارشال پاک جونگ چون انجام داد که از اعضای هیئت‌رئیسه دفتر سیاسی حزب کارگران کره شمالی نیز است.

به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، کره شمالی اعلام کرده است که با استفاده از این تسلیحات جدید می‌تواند اهداف هوایی مدنظرش را با فناوری‌های کلیدی جدید مانند کنترل دوسکانه و موتور پروازی دو‌ضربتی سرنگون کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی همچنین اعلام کرد «واکنش سریع و دقت سیستم هدایت موشک به‌ میزان قابل‌توجهی تقویت شده است».

این چهارمین مورد از این دست آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی در سال جاری و دومین آزمایش تسلیحاتی علنی در این هفته -همگی با موشک‌های گوناگون- است. این آزمایش‌ها اولین پرتاب‌های این چنینی در شش ماه گذشته بودند که بیش‌ازپیش نمایانگر بلندپروازی‌های این کشور در تقویت زرادخانه‌اش در رقابت با آمریکا، چین و روسیه است. 

در ۲۸ سپتامبر، کره شمالی یک موشک فراصوت را آزمایش کرد که مشخصات پروازی «کلاهک دوار فراصوت قابل جدا شدن» را دارد.

پیش‌تر در ماه سپتامبر، کره شمالی با پرتاب موشک‌های بالیستیک و یک موشک کروز با قابلیت‌های اتمی قابل پرتاب از روی خط آهن که می‌تواند «ضربه‌ای شدید» به دشمن باشد، جامعه بین‌المللی را غافلگیر کرد، اقدامی که همسایگان این کشور، ژاپن و کره جنوبی، به‌شدت محکوم کردند.

این دو کشور فرود این موشک‌ها در خاکشان را تایید و اعلام کردند که آزمایش «وقیحانه» موشک‌های (کره) شمالی نقض کامل قطعنامه‌های سازمان ملل و تهدیدی مستقیم علیه منطقه است. 

استدلال پیونگ یانگ این است این آزمایش‌های تسلیحاتی، درست مثل هر کشور دیگری‌، راهی است برای تقویت قابلیت دفاعی این کشور، و همچنان رویکرد سخت‌گیرانه ایالات متحده آمریکا برای خلع سلاح این کشور را به چالش می‌کشد.

کره شمالی، به رهبری کیم جونگ اون، همسایه جنوبی‌اش را به داشتن استانداردهای دوگانه و سیاست خصمانه متهم کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان