کره شمالی نوع جدیدی از موشک کروز را آزمایش کرد

موشک‌های کروز کره‌شمالی نسبت به موشک‌های بالستیک کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند 

«کره‌شمالی بر توسعه برنامه موشکی‌ خود متمرکز شده و تهدیدهایی را متوجه جامعه بین‌المللی کرده است» - توییتر Gallovoa

کره‌شمالی روز دوشنبه (۲۲ شهریور) اعلام کرد که این کشور نوع جدیدی از موشک‌های کروز دوربرد را با موفقیت آزمایش کرده است. به گفته تحلیلگران، احتمالا نخستین بار است که کره‌شمالی سلاحی با این قابلیت هسته‌ای در اختیار دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، موشک‌های مورد اشاره که شنبه و یکشنبه هفته گذشته آزمایش شدند، «سلاح راهبردی بسیار مهمی»اند و پیش از آنکه به اهداف خود برخورد کنند، یک هزار و ۵۰۰  کیلومتر پرواز کرده و سپس در آب‌های این کشور افتاده‌اند.

آخرین آزمایش موشکی کره‌شمالی نشانگر پیشرفت پیوسته برنامه موشکی این کشور در گرماگرم مذاکراتی است که بنا بر آن قرار بود در ازاء محو برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای کره شمالی، ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند؛ گفت‌وگوهایی که از سال ۲۰۱۹ متوقف شدند.

موشک‌های کروز کره‌شمالی نسبت به موشک‌های بالستیک کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند چون در قطعنامه‌های شورای امنیت ملی به صراحت به آن‌ها اشاره نشده است.

هنوز مشخص نیست که آیا کره‌شمالی به فناوری موردنیاز برای ساخت کلاهکی که به اندازه کافی کوچک باشد که بتواند موشک کروز حمل کند، دست یافته است یا نه، اما کیم جونگ اون، رهبر این کشور، پیش‌تر گفته بود که هدف اول امسال (۲۰۲۱) توسعه موشک‌های کوچک‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره جنوبی هنوز اعلام نکرده که آیا آزمایش‌های اخیر کره‌شمالی را رصد کرده است یا خیر؛ اما روز دوشنبه خبر داد که با همکاری ایالات‌متحده آمریکا در حال سنجش وضعیت است.

این در حالی است که فرماندهی نظامی آمریکا در اقیانوس هند و آرام گفته است که از گزارش‌ها آگاه است و با متحدان خود در حال بررسی موضوع‌اند.

به گفته این فرمانده، «این اقدام‌ها نشان‌ می‌دهد کره‌شمالی بر توسعه برنامه موشکی‌ خود متمرکز شده و تهدیدهایی را متوجه همسایگان و جامعه بین‌المللی کرده است».

رودونگ سینمون، روزنامه رسمی حزب کارگر، تصاویری از موشک جدید کروز که از سکوی پرتاب شلیک شده‌، منتشر کرده است.

به گفته خبرگزای رسمی کره‌شمالی، این آزمایش‌ها «اهمیت راهبردی برای داشتن ابزارهای بازدارنده و تضمین‌کننده امنیت دولت ما و مقابله با مانورهای نظامی نیروهای متخاصم» است.

پس از آزمایش ماه مارس موشک بالستیک کوتاه‌برد با فناوری جدید، این نخستین آزمایش موشکی کره‌شمالی است.

کره‌شمالی در اواخر ماه ژانویه هم چند ساعت پس از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، یک موشک کروز را آزمایش کرده بود.

بیشتر از جهان