دوری و نزدیکی دو ملت ایران و اسرائیل

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دشمنی ایرانیان با اسراییل

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو، گفته است احتمال دارد که خداوند دانالد ترامپ را بر انگیخته باشد تا اسراییل را از ایران محفوظ بدارد.
این گفته وی بازخورد منفی بسیاری در ایران و شاید در منطقه داشت.
از مخالفین حکومت ایران گرفته، آنهایی که خواستار تغییر حکومت هستند، سلطنت طلبان تا ضد مذهبیون، حامیان اصلاحات در داخل و خارج از کشور همه در صفی واحد در مقابل نظر وزیر خارجه آمریکا قرار گرفتند.
ایران و اسراییل به گونه ای معروف و مشهود، دو کشور غیر عرب در منطقه، سابقه تاریخی مدون و طولانی از دوستی و ارتباط نزدیک با یکدیگر دارند. رابطه این دو کشور با به قدرت رسیدن آیت الله خمینی و سقوط شاه در سال ۱۹۷۹ مختل شد اما دلایل بسیاری در دست می باشد که نشان می دهد حتی در دوره جنگ ایران و عراق، اسراییل به ایران کمک کرده است.
بغیر از رابطه تاریخی، ایران خانه بزرگترین جمعیت کلیمیان در خاورمیانه پس از اسراییل می باشد. تخمین زده می شود که هم اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کلیمی در ایران اسکان داشته باشند علی رغم آنکه شرایط مهاجرت آنها به اسراییل فراهم است.
این جمعیت در دوره شاه ایران و قبل از انقلاب بالغ بر صد هزار نفر بود که به دلایل فشارهای مذهبی و سیاسی بسیاری را وادار به ترک ایران کرد. آمار غیر رسمی می گوید که در ۴۰ سال گذشته این جمعیت در اسراییل به۲۵۰ هزار نفر رسیده  که در میان آنها بسیاری از کلیمیان ایرانی توانسته اند به مقامات ارشد نظامی و سیاسی دست  یابند.


در این میان می توان از رییس جمهور پیشین، موشه کاتساف که متولد یزد بود و یا ژنرال شائول موفاز که با نام شهرام مفضض در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۸ به ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل رسید نام برد.   
همچنان زبان، فرهنگ، غذا و رسوم مشترک که بخشی از تاریخ ۲۵۰۰ ساله یهودیان ایرانی تبار است این دو ملت را به یکدیگر ورای سیاست دولتهای حاضر به هم پیوند داده است.

آقای پمپئو در پاسخ به خبرنگار رادیوی مسیحی در اورشلیم که از وی پرسید: آیا آقای ترامپ در زمان کنونی مانند ملکه ایستر، آمده است تا یهودیان را از تهدید ایرانیان نجات دهد؟ پاسخ داد: به عنوان یک مسیحی باور دارم که این ممکن است.

این هفته در اسراییل تعطیلاتی به نام پوریم جشن گرفته می شود که یاد آور خنثی کردن توطئه هامان وزیر خشایار شاه توسط همسر یهودی الاصل وی استر است که جان یهودیان را توانست با درایت نجات دهد. استر یا همان هدسه، متولد ایران و در شهر همدان به خاک سپرده شده و برای بسیاری اقدام این زن شجاع میهن پرستانه و در جهت منافع ملی و شاه برای نجات جان افراد بیگناه توسط فردی شرور تعبیر می شود.
آنگونه که جهانیان می دانند و در تورات نیز آمده است، کوروش کبیر شاه هخامنش، با ورود به بابل به بردگی و اسارت یهودیان خاتمه داد و به آنها اجازه داد تا به اورشلیم  بازگشته و معبدشان را دوباره بسازند و بر اساس چنین روایات تاریخی است که ایرانیان علقه های مشترکی بین خود و یهودیان می بینند و با افتخار از این تاریخ و دوستی یاد می کنند.
 و روایات مستند بسیاری نیز از نجات جان یهودیان توسط نمایندگی های ایران در اروپا در زمان نسل کشی و قتلعام آنها در جنگ جهانی دوم، آنچه که هولاکوست نامیده می شود وجود دارد. بر اساس همین دلایل و شواهد، آنچه که وزیر خارجه آمریکا درباره تهدید ایران بر علیه اسراییل خواند، توهینی به میلیونها ایرانی انگاشته شد بدون در نظر داشت نظر حکومت ایران و یا دولت وقت در اسراییل که اشتهار به دشمنی و تهدید بر علیه یکدیگر دارند.
بدیهی است که ایران به معنای جمهوری اسلامی نیست و چنانچه که منظور آقای پمپئو از دشمن خواندن ایران، حکومت این کشور است، لازم بود که وی به طور مشخصی دراینباره اظهار نظر می کرد تا ۸۰ میلیون ایرانی آن را توهینی آشکار به فرهنگ و تاریخ خود ندانند.

بیشتر از سردبیری