طالبان خبرنگار هراتی را آزاد می‌کند

نیروهای طالبان مرتضی صمدی را روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، در جریان عکاسی از اعتراض‌های مردم هرات بازداشت و به‌جای نامعلومی منتقل کردند

عمرنصیر مجددی، خبرنگار و عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، که همراه جمعی از خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی و متنفذان هرات با مولوی نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ این استان، دیدار کرده است، از آزادی مرتضی صمدی، خبرنگار هراتی، خبر داد و گفت: «به‌عنوان مسئول خانه خبرنگاران هرات با جمعی از بزرگان این شهر تلاش کردیم برای رهایی مرتضی صمدی، خبرنگار هراتی، اقدام کنیم که الحمدالله امارت به ما وعده داد که او را به‌زودی رها می‌کند تا نزد خانواده‌اش بازگردد.»

آقای مجددی همچنین با انتقاد از برخورد نادرست بعضی از نیروهای طالبان در هرات با مردم، به‌ویژه خبرنگاران، از امارت اسلامی خواست این مسئله را جدی پیگیری کنند و گفت: «شماری از خبرنگاران مجبور شدند کشور را ترک کنند. برخی هم از کار در رسانه‌ها دست کشیدند. امارات سلامی باید در این مورد به ما پاسخی روشن دهد تا ترس و هراس موجود از بین برود و خبرنگاران و رسانه‌ها بتوانند به کار و فعالیت‌ خود ادامه دهند و یک لقمه نان حلال برای خانواده‌ خود به دست آورند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، وعده داد به این نگرانی‌ها رسیدگی می‌شود و افزود: «پس از این، موضوع مرتضی صمدی را جدی پیگیری می‌کنم و اکنون یک نامه رسمی به کابل فرستاده می‌شود تا مرتضی آزاد شود و نزد خانواده‌ خود بازگردد و این دغدغه هرچه زودتر برطرف شود.»

نیروهای طالبان مرتضی صمدی را روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، در جریان عکاسی از اعتراض‌های مردم هرات بازداشت و به‌جای نامعلومی منتقل کردند. آنان علت بازداشت این خبرنگار و عکاس را تحریک مردم برای شرکت در اعتراض‌ها عنوان کردند، اتهامی که صمدی که تاکنون به آن اعتراف نکرده است.

مرتضی صمدی تنها خبرنگار افغان است که تاکنون در بند طالبان مانده و طالبان او را به جرم تبلیغ ضد طالبان زندانی کرده‌اند و اکنون، ساکنان هرات برای رهایی او در تلاش‌اند.

ذکر این نکته لازم است که در چند روز گذشته، خبرهایی مبنی بر کشته شدن یا تلاش طالبان برای اعدام او منتشر شد. اما اکنون به نظر می‌رسد که او هنوز زنده و در بند طالبان است و با توجه به وعده رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، که از اعضای برجسته طالبان به شمار می‌رود، به‌زودی آزاد خواهد شد.

پس از سقوط دولت ۲۰ ساله افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، این گروه در نخستین اقدام، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مردم به‌ویژه زنان وضع کرد که با واکنش زنان افغان و فعالان مدنی این کشور روبه‌رو شد. پس از اعلام این محدودیت‌ها، زنان به خیابان‌ها ریختند و شعار آزادی و برابری سر دادند که در رسانه‌های داخل و خارج افغانستان به شکلی گسترده پوشش داده شد.

طالبان برای خاموش‌ کردن صدای زنان، خبرنگاران افغان را ضرب‌و‌شتم، دستگیر و زندانی کردند و پس از چند روز، آنان را آزاد کردند. خبرنگاران بازداشتی از این چند روز روایت‌های غم‌انگیزی در دل دارند که معمولا نمی‌توانند بازگو کنند تا جان خود و خانواده‌‌شان به خطر نیفتد.