دستور‌العمل رادیو و تلویزیون چین برای تولید محتوای «غیرمستهجن»

اداره کل رادیو و تلویزیون ملی در اطلاعیه‌ای از سازمان‌ها خواست فقط محتوایی را پخش کنند که «در راستای تقویت حقیقت، نیکی و زیبایی» است

در چند ماه گذشته، دولت کمونیست چین کارزار پاکسازی صنعت سرگرمی این کشور را تشدید کرده است‌ـ PHILIPPE LOPEZ / AFP

در میانه تلاش‌های چین برای اصلاح و تغییر صنعت سرگرمی‌اش، نهاد ناظر بر پخش رسانه‌ای این کشور اعلام کرد از تولیدکنندگان می‌خواهد تصاویر کارتونی «سالم‌تری» خلق کنند و به تولید محتوای «خشن، مبتذل یا مستهجن» پایان دهند.

اداره کل رادیو و تلویزیون ملی در اطلاعیه‌ای از سازمان‌ها خواست فقط محتوایی را پخش کنند که «در راستای تقویت حقیقت، نیکی و زیبایی» است زیرا مخاطبان اصلی کارتون‌ها کودکان و جوانان‌اند.

در بیانیه روز جمعه این اداره آمده است شبکه‌های تلویزیونی باید «قاطعانه در مقابل موضوع‌های نامناسب مقاومت کنند» و فقط «کارتون‌های عالی با محتوای سالم» را پخش کنند و «حقیقت، نیکی و زیبایی را ترویج کنند».

پخش آنلاین کارتون نیز مانند پخش تلویزیونی مشمول این مقررات می‌شود. یکی از اولین برنامه‌هایی که پس از این اطلاعیه حذف شد ابرمن تیگا (Ultraman Tiga) بود. این مجموعه ابرقهرمانی پرطرفدار ژاپنی به‌دلیل «محتوای خشن» از بسترهای پخش آنلاین حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حرکت به بحث گسترده در مورد اقدام پکن به سانسور محتوای آنلاین در تمام رسانه‌های اجتماعی چین منجر شده است.

در چند ماه گذشته، دولت کمونیست چین کارزار پاکسازی صنعت سرگرمی این کشور را تشدید کرده است.  این حزب صد سالگی‌اش را در ماه ژوییه جشن گرفت و در جریان این مراسم، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، وعده داد اقتدار حزب را بیشتر و همبستگی شهروندان را تقویت می‌کند.

این کارزارها در واقع به چشم فشار گسترده دولت دیده می‌شود تا در تمام زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی چین بیشتر مداخله کند. در ماه‌های اخیر، دولت آقای شی با «شاخ‌های مجازی» برخورد کرده و وعده داده است برای چهره‌های شناخته‌شده‌ای که به اقدام‌های غیرقانونی یا «انحراف‌های اخلاقی» مبادرت می‌کنند مجازات‌های سختگیرانه‌تری در نظرگرفته می‌شود.

پیش‌تر در ماه سپتامبر، چین با ادغام سیاست‌هایی شدید که با فرهنگ «سست و زنانه» به‌شدت برخورد می‌کند و به سمت تجلیل از تصویر و بازنمودی مردانه‌تر در صنعت سرگرمی گرایش دارد، تلاش‌هایش برای ایجاد فضایی وطن‌پرستانه‌تر در کشور را دوچندان کرده است. پکن همچنین حساب‌های طرفدار گروه موسیقی پاپ کره‌ای بی‌تی‌اس (BTS) را در شبکه اجتماعی ویبو (Weibo) چین ممنوع کرده است.

این بستر مجازی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۱ حساب طرفداری دیگر را به‌دلیل انتشار محتوای «پیگیری نامعقول ستاره‌های مشهور» به‌مدت ۳۰ روز مسدود کرده است.

در سال ۲۰۱۸، چین پخش کارتون کودکانه پرطرفدار پپا خوکه (Peppa Pig) را نیز به‌دلیل نزدیکی با خرده‌فرهنگ «گانگستربازی» در شبکه ویدیویی آنلاین ممنوع کرد.    

© The Independent

بیشتر از جهان