دختران در هرات از کلاس هفتم به بعد از رفتن به مدرسه «منع شدند»

با قدرت گرفتن طالبان، نگرانی‌های زیادی از وضع محدویت برای زنان افغان، از جمله حق آموزش و حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی، به وجود آمده است

طالبان محدودیت‌هایی را برای تحصیل دختران در این استان اعمال کرده است و دختران فقط تا کلاس ششم حق تحصیل دارند-JAVED TANVEER / AFP

کمیسیون تعیلم و تربیت افغانستان که در حال حاضر تحت کنترل طالبان است، روز شنبه در اعلامیه‌ای نوشت که تمام مدارس ابتدایی دولتی و خصوصی از روز شنبه (۶ شهریور) برقرار می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است که در مورد آغاز دروس دوره‌های متوسطه و بالاتر بعدا تصمیم‌‌گیری خواهد شد، و بر این مبنا فعلا وضعیت ادامه تحصیل دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران، از کلاس هفتم به بعد روشن نیست.

در اطلاعیه مذکور مشخص نشده است که آیا این محدودیت مختص به دانش‌آموزان دختر است یا دانش آموزان پسر را نیز در بر می‌گیرد، اما منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که در هرات با تعداد زیادی از خانواده‌هایی که دانش آموز دختر دارند تماس گرفته شده و گفته شده است که تا اطلاع ثانوی و ابلاغیه بعدی، فرزندانشان اجازه حضور در مدرسه نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، طالبان محدودیت‌هایی را برای تحصیل دختران در این استان اعمال کرده است و دختران فقط تا کلاس ششم حق تحصیل دارند.

به این خانواده‌ها گفته شده است که هنوز مشخص نيست که فرزندان دختر آنها در آینده اجازه حضور در كلاس درس را از كلاس هفتم به بعد خواهند یافت یا نه، و بايد منتظر ابلاغيه‌‌هاى بعدى باشند.

با قدرت گرفتن طالبان، نگرانی‌های زیادی از وضع محدویت برای زنان افغان، از جمله حق آموزش و حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی، به وجود آمده است.

در آخرین گفت‌و‌گوی سخنگوی طالبان با خبرگزاری رویترز، وی گفت که دشوار بتوان پیش‌بینی کرد که آیا زنان در کابینه حضور خواهند داشت یا نه، و تصمیم نهایی در این باره را مقام‌های ارشد طالبان می‌گیرند.