در تلویزیون ایران مردها نباید برای زن‌ها چای بریزند

انتقاد امین تارخ از سانسور چهره یک هنرمند زن: حداقل اسم مهمان را زیرنویس می‌کردید

انتخاب

مدیر گروه آموزشی روابط عمومی دانشکده خبر تهران فهرستی از ممنوعیت‌های نمایشی در سیمای جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. امیرحسین شمشادی در اینستاگرام خود نوشت که پخش آگهی چای ریختن مرد برای زن، نشان دادن هر نوع نوشیدنی قرمز، دستکش چرم برای زنان، مرغ بریان، خوردن ساندویچ و پیتزا، پوشیدن لباس آستین‌کوتاه، نشان دادن زن و مرد تنها و دو پسر تنها در منزل ممنوع است. هم‌زمان، امین تارخ، هنرمند پیشکسوت، به سانسور چهره هنرمندی زن در یک برنامه‌ به‌شدت اعتراض کرد.

سال‌ها است که هنرمندان و مردم به سانسورهای عجیب‌وغریب در برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها و سریال‌ها انتقاد می‌کنند اما صداوسیمای ایران که نهادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی است، در طول چهار دهه گذشته نه‌تنها به انتقادها اهمیتی نداده‌، بلکه هر روز محدودیت‌ها را بیشتر و تیغ سانسور را تیزتر کرده است.

همین چند روز پیش بود که بیش از ۲۰ دقیقه از تصاویر الناز شاکردوست در پخش انیمیشن رئال «مبارک» در شبکه امید به دلیل نوع پوشش او سانسور شد؛ اما مدیر شبکه امید به خبرگزاری صبا گفت که تلویزیون حق پخش این فیلم را خریداری کرده است و صاحب اثر نمی‌تواند به سانسور فیلمش اعتراض کند.

پس‌ از اینکه سمیه سایش، خبرنگار تجارت‌نیوز، به نقل از صفحه شخصی امیرحسین شمشادی، فهرست موارد ممنوعه جدید در تلویزیون را در توییتی منتشر کرد، کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش‌ نشان دادند؛ به‌خصوص اینکه هم‌زمان با انتشار این خبر، امین تارخ، هنرمند سینما و تلویزیون، نیز در صفحه شخصی خود به سانسور چهره یک هنرمند زن در برنامه‌ای با اجرای پژمان جمشیدی انتقاد کرد.

در برنامه «پیشگو» که گفت‌وگومحور است و از پلتفرم «نما آوا» پخش می‌شود، پژمان جمشیدی با افراد مشهور گپ می‌زند. در یکی از قسمت‌های این برنامه که یکشنبه، ۴ مهر، پخش شد، الناز حبیبی، هنرمند سینما و تلویزیون مهمان برنامه بود اما تصویر او از نمای دور و به شکل پشت به مخاطب و رو به مجری نشان داده شد. امین تارخ، هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر، پس از پخش این برنامه در اینستاگرام خود به آن انتقاد کرد و با لحنی کنایی نوشت: «حداقل اسم مهمان را زیرنویس می‌کردید.»

امین تارخ با انتقاد از سانسور چهره الناز حبیبی در این برنامه نوشت: «اگر مجری اسم مهمان را نمی‌گفت، نمی‌دانستیم با کدام هنرمند روبه‌روییم.» او در ادامه متن اعتراضی خود با اشاره به سانسور زیاد برنامه آورده است: «آخر چه لذتی دارد سانسوری که سازندگان برنامه را وادار کند نمای نزدیک از آن مجری و نمای دور از آن میهمان باشد؛ تنها به دلیل زن بودن؟» امین تارخ در پایان به مدیران طعنه زد که در برنامه‌های تصویری از «سیما» به «صدا» رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنرمندان پیش‌تر نیز به خط قرمزهای جمهوری اسلامی در برنامه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌های زیر نظر صداوسیما اعتراض کرده‌اند. هانیه توسلی بعد از حضور در برنامه ‌«هم‌رفیق» که با اجرای شهاب حسینی از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد، به سانسور و تغییر رنگ چهره‌اش به‌شدت اعتراض کرد. او با انتشار دو عکس از خود و دیگر مهمان برنامه در استوری اینستاگرامش نوشت: «این رنگی بودیم که این رنگی شدیم»

پیش‌تر، پیمان‌ قاسمخانی، نویسنده سریال‌های طنز، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته بود که خانم‌ها در تلویزیون اجازه خوردن خیار یا هویج ندارند. او همچنین گفت که پروانه ساخت فیلم سینمایی «طبقه حساس» مدت‌ها به دلیل اینکه جسد خانم و آقا روی هم دفن شده بودند، صادر نمی‌شد.