آمریکا خطاب به ایران: به آژانس اجازه دسترسی بدهید

ایران مدعی است که هیچ توافقی در این مورد صورت نگرفته است

محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی دولت ابراهیم رئیسی- JOE KLAMAR / AFP

ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که ایران باید به ناظران هسته‌ای سازمان ملل متحد اجازه دهد به مجتمع TESA کرج که دو هفته پیش توافق شده بود دسترسی پیدا کند. در غیر این صورت طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس با واکنش مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز، در این کارگاه قطعاتی برای سانتریفیوژها و ماشین‌هایی که اورانیوم را غنی می‌کنند، تولید می‌شود. این محل در ماه ژوئن هدف خرابکاری قرار گرفت که در آن یکی از چهار دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آنجا از بین رفت و یک دوربین دیگر هم به شدت آسیب دید.

TESA کرج یکی از چندین محوطه‌ای است که ایران با نصب تجهیزات نظارتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن موافقت کرده بود. به‌طوری که از آن فیلم‌برداری کنند. ایران ١٢ سپتامبر پذیرفت که کارت‌های حافظه دوربین‌های این مراکز مطابق توافق برای جلوگیری از تشدید دیپلماتیک بین ایران و غرب تعویض شود. اما پس از مدتی اجازه این کار را نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه گزارشی مبنی بر اینکه ایران دسترسی به سایت‌هایی را که در ١٢ سپتامبر توافق شده بود را ارائه نمی‌دهد منتشر کرد. در بیانیه آژانس در مورد گزارش شورای حکام آمده است: «ما از امتناع ایران از اجازه دسترسی مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تجهیزات نظارتی خود بسیار ناراحت هستیم.»

ایالات متحده آمده نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی لازم را ارائه دهد. اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای سازمان در مورد پاسخ مناسب رایزنی می‌کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به انتشار گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفت که درخواست تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران و نیز دیدار حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شده بود که در هر دو بار ضمن ارائه توضیحات توسط مهندس اسلامی، پاسخ منفی و مخالفت ایران را به دنبال داشت.

کمالوندی توضیح داد که درج  واژه «مشخص شده» در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارت‌های حافظه صورت گرفته است.