آژانس بین‌المللی اتمی: ایران دوباره از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است

ایران به این نهاد اعلام کرده که ذخایر آب سنگین‌اش از مرز ۱۳۰ تن عبور کرده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در تاسیسات هسته‌ای فردو، ۹ نوامبر ۲۰۱۹- AFP PHOTO

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از تعهدات «برجامی» خود عدول کرده است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که «جمهوری اسلامی ایران با افزایش ذخایر آب سنگین خود، فراتر از ۱۳۰ تن تعیین شده در توافق برجام، محدودیت دیگری در برجام را نقض کرد».

اشاره این خبرگزاری به بیانیه امروز آژانس است که در آن مشخصا اشاره شده که جمهوری اسلامی ایران به این نهاد اعلام کرده که ذخایر آب سنگین خود را از مرز ۱۳۰ تن عبور داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رفتار جمهوری اسلامی باعث نگرانی‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است. به زعم آن‌ها این رفتار مقامات جمهوری اسلامی گامی دیگر از دور شدن این کشور از تعهدات هسته‌ای خود است.

در این گزارش قید شده است که «آژانس روز ۱۷ نوامبر راستی‌آزمایی کرد که تاسیسات تولید آب سنگین فعال بوده و ذخایر آب سنگین ایران به ۱۳۱.۵ تن رسیده است».

به نوشته رویترز، گزارش آژانس بین‌المللی انرزی اتمی به شورای حکام آژانس تقدیم شده است. شورای حکام آژانس در هفته‌های گذشته نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کرد که در آن کشورهای اروپایی توافق برجام با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید خود از رفتارهای ایران در عدم پایبندی به توافق برجام را متذکر شدند. در آن جلسه شورای حکام آژانس ضمن محکوم کردن رفتار جمهوری اسلامی و اخراج بازرس آژانس از ایران، به مقامات ایرانی گوشزد کرد که مانع فعالیت  بازرسان آژانس نشود. 

تنها کمی پس از جلسه شورای حکام بود که جمهوری اسلامی ایران اقدام به آغاز «گام چهارم» فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد. گامی که در آن «گازدهی به سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای فردو» شروع شد. در آن زمان و با شروع گام چهارم جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود، بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی که در برجام حضور دارند، به جمهوری اسلامی هشدار دادند که بیش از این کاهش تعهدات از سوی ایران را تحمل نمی‌کنند.

بیشتر از