آمریتا پریتام، شاعر پنجابی که گوگل وی را گرامی داشته، کیست؟

شعر معروف او سوگواره جدایی دردناک هند و پاکستان است

houseofnoorie/ Instagram 

گوگل، آمریتا پریتام، شاعر و نویسنده پنجابی، را با یک گوگل دودل به مناسبت صدمین سالگرد تولد وی گرامی داشته است. [گوگل دودل نقش و نگارهای ویژه گوگل است که به مناسبت‌های مختلف به جای و با الهام از لوگوی آن طراحی و منتشر می‌شوند]

خانم پریتام که در گوجارانوالا در دوارن استعمار هند توسط بریتانیا به دنیا آمد، بیش از همه‌چیز به خاطر شعر «آج آخان وریس شاه نو» (Ajj Aakhaan Waris Shah Nu) معروف است، شعری که سوگواره جدایی دردناک هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ است.

پریتام که شاعر پنجابی قرن بیستم به شمار می‌آید اولین مجموعه شعرهای خود را در سن ۱۶ سالگی منتشر کرد. او در سال ۲۰۰۵ درگذشت. در طول زندگی، ۲۸ رمان منتشر کرد از جمله «پینجار» (Pinjar)، افسانه‌ای نمایشی که به ماجرای جدایی هند و پاکستان پرداخته و در سال ۲۰۰۲ فیلمی نیز از روی آن ساخته شد.

گرچه او به خاطر مهارت خویش در زبان پنجابی شناخته شده بود، ولی بعد از جدایی در پاکستان سکنی گزید و کتب بسیاری به زبان‌های هندو و اردو قلم زد. 

زندگی‌نامه خودنوشت وی «کالا گلاب» (رز مشکی) جزییات زندگی شخصی وی را با خواننده به اشتراک می‌گذارد و زنان دیگر را نیز تشویق می‌کند تا آزادانه درباره تجارب خویش از عشق و ازدواج صحبت کنند. گوگل دودل نیز به این زندگی‌نامه با رزهایی مشکی در طرح هنری خود اشاره کرده است.

پریتام همچنین با رادیوی «آل ایندیا» (All-India) همکاری می‌کرد و ویراستار نشریه ادبی «ناگمانی» (Nagmani) بود. او در سال ۱۹۸۶ به نمایندگی پارلمان هند انتخاب شد.

در طول فعالیت حرفه‌ای که ۶ دهه به طول انجامید، او برنده جوایز ارزنده متعددی شد، از جمله جایزه ادبی «بهارتی گیانپیثه» در سال ۱۹۸۱ و یکی از عالی‌ترین جوایز هند برای شهروندان، جایزه «پدم وبهوشن» در سال ۲۰۰۵.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر