پیشتازی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی آلمان

محافظه‌کاران اتحادیه احزاب مسیحی در این دوره کمترین میزان آرا در تمام دوران فعالیت خود را به‌دست آورده‌اند

اولاف شولتز، نامزد حزب سوسیال دموکرات برای صدراعظمی آلمان- REUTERS/Wolfgang Rattay

نتایج اولیه رسمی انتخابات پارلمان فدرال آلمان، از پیروزی حزب چپ میانه سوسیال دموکرات و پایان دادن به حاکمیت شانزده‌ساله محافظه‌کاران در آلمان، هم‌زمان با خاتمه چهار دوره صدراعظمی آنگلا مرکل، خبر می‌دهد.

هرچند که شمارش آرای انتخابات سراسری یکشنبه آلمان هنوز به پایان نرسیده است، رسانه‌های آلمانی صبح روز دوشنبه، پنجم مهرماه، از قطعی شدن پیشتازی و پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات خبر می‌دهند.

براساس آمار اعلام‌شده در وب‌سایت کمیسیون انتخابات آلمان، حزب سوسیال دموکرات با کسب ۲۵.۷ درصد آرا پیشتاز است و پس از آن اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، با اختلاف کمتر از دو درصد، ۲۴.۱ درصد آرا را به‌دست آورده است.

این آمار نشان می‌دهند که در انتخابات بیستمین دوره پارلمان آلمان نسبت به دوره پیشین، بیش از پنج درصد به آرای حزب سوسیال دموکرات افزوده و درمقابل نزدیک به ۹درصد از آرای حزب رقیب کاسته شده است.  

براساس گزارش‌ها، محافظه‌کاران اتحادیه دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در این دوره انتخابات به پایین‌ترین میزان محبوبیت سقوط کرده و کمترین میزان آرا در تمام دوران فعالیت خود را به‌دست آورده‌اند.     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج انتخابات تاکنون نشان می‌دهد که حزب سبزهای آلمان با کسب ۱۴.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته و بیشترین میزان آرا در طول دوران فعالیت خود را به‌دست آورده است. 

در جایگاه چهارم نیز حزب دموکرات‌های آزاد قرار دارد. این حزب با کسب ۱۱.۵درصد کل آرا تاکنون، حدود ۰.۸درصد به میزان آرای خود در انتخابات پارلمانی پیشین افزوده است.  

اما حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» که دوره گذشته در جایگاه سومین حزب پارلمان قرار داشت، با کاهش بیش از دو درصدی، تنها ۱۰.۳ آرای را کسب کرده و در جایگاه پنجم قرار گرفته است.  

همچون دوره گذشته انتخابات، هیچ‌یک از احزاب پیشتاز رای کافی برای تشکیل دولت را به‌دست نیاورده‌اند و درنهایت دولت ائتلافی بر سر کار خواهد آمد. حزب سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب مسیحی درصورت ائتلاف، اکثریت لازم برای تشکیل دولت را در اختیار خواهند داشت، اما به گفته تحلیلگران، این دو حزب به تکرار تجربه «ائتلاف بزرگ» چهار سال گذشته و تشکیل دولتی مشابه دولت ائتلافی کنونی تمایلی ندارند و در نتیجه، برای تشکیل دولت به همراهی دو حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد و تشکیل ائتلاف سه‌حزبی نیاز است. 

بنابر گزارش‌ها رهبران دو حزب سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات پارلمانی، تماس با احزاب دیگر و رایزنی‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی را آغاز کرده‌اند. هرچند که ممکن است مذاکرات برای ائتلاف هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد که  تا آن زمان، آنگلا مرکل همچنان سرپرستی دولت را برعهده خواهد داشت.  

اولاف شولتز، نامزد حزب سوسیال دموکرات برای صدراعظمی آلمان، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، خود را صدراعظم آینده آلمان و نتایج انتخابات را یک موفقیت بزرگ برای حزبش دانست. آرمین لاشت، رهبر حزب رقیب نیز اعلام کرده که قصد دارد رهبری دولت ائتلافی آینده را برعهده بگیرد.

بیشتر از جهان