رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان پیروز آخرین مناظره پیش از انتخابات عمومی

به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات، تشکیل یک دولت ائتلافی باشد

Tobias Schwarz / AFP

اولاف شولتز، معاون صدراعظم آلمان و رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ در آخرین مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات عمومی این کشور در ۲۶ سپتامبر برنده شد.

مناظره شب گذشته با دو نامزد اصلی دیگر برای تصدی صدراعظمی یعنی آرمین لاشت ازحزب دموکرات‌مسیحی  و آنالنا باربوک از حزب سبزها بود. انتخابات عمومی روز یکشنبه برگزار خواهد شد و این آخرین مناظره رهبران احزاب اصلی بود.

شولتز پس از مناظره ۴۲ درصد از آرای مخاطبان را به دست آورد. وی در حال حاضر با ۲۵ تا ۲۶ درصد آرا در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. پس از او، لاشت از حزب دموکرات مسیحی با ۲۰ تا ۲۲ درصد در رده دوم و سبزها با ۱۵ تا ۱۷ درصد در رده سوم قرار دارند.

به گفته موسسه آلنزباخ، ۴۰ درصد از رأی دهندگان هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند.

اما آخرین دور رقابت صدراعظم‌های احتمالی آلمان داغ و پرچالش بود. در مناظره شب گذشته لاشت به شولز در مورد افزایش مالیات و برنامه‌ افزایش حداقل دستمزد حمله کرد و در نهایت سه نامزد جانشینی آنگلا مرکل بر سر مالیات و هزینه‌های اجتماعی درگیر شدند.

لاشت از برنامه حزب سوسیال دموکرات و شولتز برای افزایش حداقل دستمزد به ۱۲ یورو و افزایش مالیات برای افراد ثروتمند انتقاد کرد.

رهبر حزب سوسیال دموکراتگفت که او متعهد به کاهش فشار اقتصادی بر افراد کم‌درآمد است و گفت که «بهتر است کسی که به اندازه من درآمد دارد کمی بیشتر مالیات بدهد.»

لاشت تندترین حملات خود را متوجه آنالنا باربوک از حزب سبزها هم کرد. حزب سبزها برنامه خود را بر کاهش فقر کودکان و حذف زودهنگام زغال سنگ از سیستم تامین انرژی در آلمان متمرکز کرده‌اند و معتقدند که دولت فعلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی اقدام کافی انجام نداده است.

کمتر از یک هفته دیگر به پایان رقایت‌های انتخاباتی در آلمان باقی مانده است و احتمالاً نتیجه انتخابات تشکیل دولت ائتلافی است.

رقابت نزدیک و تعدد احزاب به این معنی است که دولت بعدی احتمالاً در نتیجه مذاکرات پس از انتخابات و با ائتلاف حداقل دو یا حتی سه حزب تشکیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان امکان تکرار ائتلاف کنونی میان حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی وجود دارد. البته حزب سوسیال دموکرات گفته که این بار حاضر نیست از برنامه‌های بنیادین خود کوتاه بیاید.

احتمال دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی می‌تواند اتحاد سوسیال دموکرات‌ها و سبزها باشد.

مرکل، صدراعظم کنونی آلمان از حزب دموکرات مسیحی از سال ۲۰۰۵، در این مقام قرار داشته است و اکنون تصمیم دارد از دنیای سیاست کناره بگیرد.

آخرین مناظره انتخاباتی در آلمان روز پنجشنبه میان نمایندگان همه احزاب فعلی در پارلمان و همچنین نامزدهای سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات مسیحی خواهد بود.